کاربرد آون خلاء آزمایشگاهی

خانه    بلاگ      کاربرد آون خلاء آزمایشگاهی

همانطور که می دانید در آزمایشگاه از وسایل و ابزار مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی پرمصرف آون خلاء نام دارد. در صورتی که در این زمینه فعالیت دارید باید با کاربرد آون خلاء آزمایشگاهی بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به ادامه مطالب این مقاله توجه فرمایید تا هم اطلاعاتی درباره این دستگاه به دست آورید و هم آن که با کاربرد آن آشنا شوید.

 

آون خلاء چیست؟

برای استریل و ضدعفونی کردن وسایل آزمایشگاه از ابزار مختلفی استفاده می شود. یکی از این دست وسایل مخصوص استریل کردن، آون خلاء نام دارد. از این وسیله برای استریل کردن و خشک کردن وسایلی که به استریل کردن در شرایط خاص تحت محیط خلاء نیاز دارند استفاده می شود.

علاوه بر این، آون خلاء یک دستگاه مفید و کاربردی برای خشک کردن نمونه های قابل انفجار در دمای بالا و یا تبخیر حلال با نقطه جوش زیاد است. برای جدا کردن حلال و حل شونده بدون آن که نیاز باشد یکی از فاز ها خشک شوند و در زمان خشک کردن مواد جامد از ورود اکسیژن جلوگیری شود نیز از آون خلاء استفاده می شود.

 

استفاده از آون خلاء چه مزایایی دارد؟

استفاده از هر دستگاه آزمایشگاهی اگر در شرایطی که تولید کننده برای آن در نظر گرفته و برای موارد از قبل تعیین شده صورت بگیرد با مزایای مختلفی همراه خواهد بود. استفاده از آون خلاء نیز مزایای مختلفی دارد که عبارتند از:

 

  • در زمان استفاده از آون خلاء واکنش اکسیداسیون بر روی وسایل آزمایشگاهی رخ نمی دهد.
  • این دستگاه از تجمع رسوبات بر روی لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی جلوگیری می کند.
  • در صورتی که حلال های قابل اشتعال بر روی لوازم مورد نظر وجود داشته باشد آن ها را از بین خواهد برد.
  • این دستگاه در محیط های کم فشار نیز قابل استفاده می باشد.
  • این دستگاه نقطه جوش حلال را کاهش داده و امکان گرمایش پایین تر را فراهم می کند. این مسئله باعث می شود که برای پردازش مواد حساس به حرارت و فرار، وسیله ای مناسب باشد.
  • این دستگاه با بهبود انتقال حرارت و حذف اکسیژن و رطوبت راندمان خشک کردن را بالا می برد.

 

آون خلاء آزمایشگاهی چه کاربرد هایی دارد؟

کاربرد های آون خلاء آزمایشگاهی زیاد است. ما در ادامه به بررسی رایج ترین انواع کاربرد های این دستگاه می پردازیم.

  • حذف رطوبت

از جمله وظایف اصلی آون خلاء آزمایشگاهی حذف رطوبت از وسایل مختلف آزمایشگاهی یا تجهیزات و محصولات دارویی می باشد مخصوصا زمانی که با وسایل شکننده و حساس به دما مثل ریز تراشه ها و مواد دارویی سر و کار داریم. اجسامی که متخلخل هستند تمایل زیادی دارند در منافذ خود رطوبت را حفظ کنند که این مسئله باعث آسیب احتمالی به دستگاه و خراب شدن آن می شود. دستگاه آون خلاء می تواند به آرامی و به صورت موثر رطوبت ها را از بین ببرد از همین رو جلوی خرابی و آسیب به دستگاه ها را می گیرد.

 

  • خروج گاز

درزگیر ها و روان کننده هایی که در برخی از اجزای فلزی مورد استفاده قرار می گیرد در اغلب موارد می توانند رطوبت یا بخارات شیمیایی را آزاد کنند. اما موارد باقیمانده می تواند باعث خرابی و آسیب به قطعات الکترونیکی و سایر قسمت های محصول مورد نظر شود.

دستگاه آون خلاء نقش بسیار مهمی در حذف کردن رطوبت و باقیمانده های شیمیایی به وسیله فرآیندی به نام خارج کردن گاز یا خروج گاز دارد. آون خلاء این کار را مطابق با استانداردهای  ASTM E595 برای خروج گاز در محیط خلاء ذکر شده، انجام می دهد و به این صورت از آسیب به قطعات مختلف دستگاه جلوگیری می کند.

 

  • جلوگیری از اکسیداسیون

آون خلاء با کنترل دما و سطح خلاء می تواند به صورت خیلی موثر از اکسیداسیون، خوردگی یا پوسته پوسته شدن دستگاه و یا وسیله مورد نظر جلوگیری نماید. این مسئله برای صنعت داروسازی بسیار مهم و ضروری است زیرا اکسیداسیون در این قسمت، می تواند کیفیت محصولات را کاهش داده و یا از بین ببرد.

 

  • پخت و گاز زدایی

پخت و گاز زدایی شامل افزایش دمای داخل آون خلاء برای خارج شدن مواد شیمیایی فرار از اجسام و وسایل تحت درمان می باشد. از آن جایی که واکنش اکسیداسیون به طور موثر در اجاق خلاء کنترل می شود، با خیالی آسوده تر و مطمئن تر این مواد شیمیایی را می توان حذف کرد. علاوه بر آن پخت و پز برای گاز زدایی نیز انجام می شود زیرا مایعات گرم شده گازهایی را به صورت حباب خارج می کنند که سیستم خلاء آن ها را گرفته و سپس حذف می کند.

 

همانطور که مشاهده کردید از آون خلاء می توان استفاده های زیادی کرد. به خاطر همین مزایا و ویژگی ها از دستگاه آون خلاء در صنایع مختلفی مانند الکترونیک، هوافضا و داروسازی، نیمه هادی و … استفاده می شود. علاوه بر موارد ذکر شده این دستگاه می تواند فرآیند خشک کردن اجسام را در دماهای پایین تر نیز انجام دهد. این مسئله در صنایع غذایی بسیار با اهمیت است زیرا دمای بالا باعث از بین رفتن خواص برخی از مواد غذایی می شود و باعث خراب شدن آن ها می شود. در این شرایط با استفاده از آون خلاء می توان کیفیت محصول مورد نظر را حفظ کرد و علاوه بر آن طول عمر دستگاه ها و تجهیزات را نیز بالا برد.

 

در زمان کار با آون خلاء به نکات زیر توجه فرمایید:

دستگاه آون خلاء تحت شرایط وکیوم فرآیند خشک سازی و حرارت دهی را خیلی راحت تر انجام می دهد. بسیاری از فرآیند های شیمیایی نیز به فرآیند دمایی تحت شرایط خلاء نیاز دارند که آون خلاء می تواند این شرایط را فراهم کند. اگر می خواهید با این دستگاه کار کنید به نکات زیر حتما دقت نمایید.

 

  • آیتم هایی مانند بیشتری دمای آون خلاء، بیشترین خلاء قابل دسترسی آن، دقت دمایی دستگاه، جنس بدنه داخلی آون خلاء، سیستم کنترل دمایی پایدار دستگاه، یکنواخت بودن دمای درونی آن و پایداری دستگاه را قبل از خرید در نظر بگیرید.
  • در زمان نظافت دستگاه حتما اصول ایمنی را رعایت نمایید.
  • برای جلوگیری از نوسانات برق حتما از ترانس ایمنی استفاده کنید.
  • دستگاه را در محلی قرار دهید که فاقد لرزش و نوسان در زمان کار باشد.
  • دستگاه مورد نظرتان را از مراکز معتبر تهیه نمایید.

 

در این مقاله درباره کاربرد های آون خلاء با یکدیگر صحبت کردیم. امیدواریم دستگاه مورد نظرتان را از مراکز معتبر و مجازتهیه کرده و فعالیت هایتان را با اطمینان کامل انجام دهید.

 

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X