مشاوره و راه اندازی آزمایشگاه

خانه    مشاوره و راه اندازی آزمایشگاه

برای انجام تحقیقات مختلف آزمایشگاهی، دارویی و مواد غذایی به یک آزمایشگاه مجهز به دستگاه ها و تجهیزات لازم نیاز است. در صورتی که شما به دنبال راه اندازی چنین مکانی هستید، شرکت پویش شیمی رسام البرز آماده مشاوره و راه اندازی آزمایشگاه مورد نیاز شما به صورت رایگان در این سه زمینه می باشد. به همین دلیل برای آن که اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب کنید ادامه مطالب را دنبال نمایید.

 

گام های اولیه برای راه اندازی آزمایشگاه کدامند؟

در صورتی که می خواهید یک آزمایشگاه ایمن و مجهز راه اندازی کنید ابتدا باید یک سری گام های اولیه را بردارید. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

 

  • ابتدا باید مجوزهایی که برای راه اندازی و تاسیس یک آزمایشگاه نیاز است را دریافت نمایید.
  • برای احداث آزمایشگاه به یک فضای مناسب احتیاج دارید که باید آن را در نظر بگیرید.
  • دکوراسیون داخلی آزمایشگاه باید زیبا و مدرن بوده و طبق استاندارد های جهانی و کشوری تنظیم شده باشد.
  • سیستم سکوبندی آزمایشگاه باید با کیفیت طراحی و اجرا شود.
  • با توجه به نوع آزمایشگاهی که در نظر دارید، باید لیست تجهیزات مورد نیاز را تهیه کرده و طبق آن وسایل را خریداری نمایید.
  • برای کار با انواع دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی باید شرایط ایمنی را برای کارکنان آزمایشگاه فراهم نمایید.
  • برای استفاده و تعمیرات دستگاه ها باید طبق دستورالعمل ها عمل کنید.
  • به تمامی کارکنان برای کار با تجهیزات آموزش های لازم را باید ارائه دهید.
  • در مرحله آخر فعالیت آزمایشگاه شما آغاز می شود.

 

در تمامی این مراحل و گام های مهم، پویش شیمی رسام البرز مشاوره های لازم را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید آزمایشگاهی مدرن، پیشرفته و استاندارد متناسب با آن چه که در نظر دارید، راه اندازی نمایید.

 

راه اندازی آزمایشگاه های مختلف به کمک شرکت پویش شیمی رسام البرز

برای هر رشته تحقیقاتی می توان یک آزمایشگاه به خصوص راه اندازی کرد. نکته ای که قبل از راه اندازی آزمایشگاه حتما باید در نظر بگیرید آن است که نوع آزمایشگاه خود را باید به صورت دقیق مشخص کنید. این که قرار است در این محل به چه نوع فعالیتی مشغول شوید در طراحی دکوراسیون، انتخاب و خرید تجهیزات و وسایل و … بسیار اهمیت دارد. شرکت پویش شیمی رسام البرز در زمینه راه اندازی آزمایشگاه های تحقیقاتی، دارویی و مواد غذایی مشاوره های لازم را به شما عزیزان ارائه می دهد تا با خیالی راحت بتوانید فعالیت خود را آغاز کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای آزمایشگاه تحقیقاتی، دارویی و مواد غذایی

همانطور که می دانید هر نوع آزمایشگاهی با توجه به فعالیتی که قرار است انجام دهد به تجهیزات و وسایل خاصی نیاز دارد. برخی از تجهیزاتی که برای راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی، دارویی و مواد غذایی احتیاج است عبارتند از موارد زیر:

  • انکوباتور
  • ورتکس و شیکر آزمایشگاهی
  • هود لامینار
  • هات پلیت مگنت آزمایشگاهی
  • بن ماری سرولوژی و جوش
  • میکروسکوپ الکترونی
  • میکروسکوپ نیروی اتمی
  • دستگاه اندازه گیری زاویه تماس
  • فرمانتور آزمایشگاهی و فرمانتور صنعتی
  • تانسیومتر کشش سطحی و بین سطحی
  • آنالیز حرارتی
  • کروماتوگراف گازی و مایع
  • جذب اتمی شعله و کوره
  • مادون قرمز فوریه
  • اسپکتروفتومتر
  • تجهیزات مورد نیاز برای دکوراسیون داخلی آزمایشگاه از جمله میز، صندلی، کابینت آزمایشگاهی و …

برای آن که لیستی از تجهیزات مهم و مورد نیاز آزمایشگاه مد نظرتان تهیه کنید، مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار می دهیم تا مناسب ترین و با کیفیت ترین تجهیزات را بتوانید خریداری نمایید. شرکت پویش شیمی رسام البرز در این زمینه تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی با کیفیت برند های معتبر داخلی و خارجی را به بازار عرضه می کند به همین دلیل شما نیز می توانید جهت مشاوره ی خرید تجهیزات آزمایشگاهی و ثبت سفارش با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

طراحی و مشاوره آزمایشگاهی شامل چه مراحلی است؟

به طور کلی مرحله مشاوره و طراحی آزمایشگاه شامل هفت مرحله اصلی زیر است:

– کنترل محل اجرای پروژه راه اندازی آزمایشگاه توسط تیم فنی
-ترتیب دادن جلسات فنی جهت دریافت اطلاعات اولیه و درک نیازهای کارفرما با مدیران و عوامل پروژه
-عرضه مشاوره تخصصی در مورد انتخاب درست تجهیزات وسیستم ها بعلاوه ایجاد محیط کار مطمئن و ایمن آزمایشگاهی
– انجام محاسبات فنی تاسیسات برقی و مکانیکی با توجه به طراحی فضای آزمایشگاه و تجهیزات مورد نیاز
– طراحی و محاسبه مکش هودهای شیمیایی، سقفی و بازویی و برقراری ارتباط با سیستم HVAC آزمایشگاه به منظور بهره مندی از تهویه استاندارد و بهینه آزمایشگاه.
– ارائه طرح چیدمان داربست آزمایشگاهی و جانمایی تاسیسات مربوط به داربست بر اساس نوع کاربری آزمایشگاه.
– تخمین و ارزیابی هزینه های اجرای پروژه برمبنای طرح تصویب شده پایانی

سیستم سکوبندی در راه اندازی آزمایشگاه چه اهمیتی دارد؟

قبل از آن که یک آزمایشگاه فعالیت خود را آغاز کند باید محیط و فضایی مناسب برای انجام تحقیقات مختلف فراهم شود. در همین راستا سیستم سکوبندی در آزمایشگاه اهمیت زیادی دارد و فضا را برای فعالیت بهتر و ایمن کارکنان فراهم می کند. علاوه بر این، سیستم سکوبندی و میزبندی در صورتی که به صورت اصولی انجام شود، دسترسی راحت و آسان کارکنان آزمایشگاه به تمامی تجهیزات را فراهم می آورد و آن ها می توانند از تمامی تاسیسات به راحتی استفاده نمایند.

در این زمینه، استفاده از کابینت آزمایشگاهی یکی از آن دست وسایل مهم است که در منظم کردن و دسته بندی تجهیزات بسیار کاربرد دارد. سیستم سکوبندی هر آزمایشگاه متناسب با موادی که سر و کار دارد، انتخاب می شود به عنوان مثال در یک آزمایشگاهی که با مواد اسیدی و شیمیایی سر و کار زیادی وجود دارد باید از کابینت ها و … استفاده کرد که در اثر پاشش این مواد، خیلی زود فرسوده و تخریب نشوند. در انتخاب این موارد نیز ما در کنار شما هستیم و راهنمایی های لازم را به شما ارائه می دهیم.

در انتخاب فضای آزمایشگاه به نکات زیر توجه فرمایید.

فضا و محیط یک آزمایشگاه از هر نظر باید مناسب برای انجام کارهای تحقیقاتی و … باشد. به همین دلیل در زمانی که به دنبال فضای مناسب برای راه اندازی آزمایشگاه خود هستید باید به موارد زیر دقت داشته باشید.

مساحت: با توجه به این که چه نوع آزمایشگاهی را می خواهید تاسیس کنید به بخش های مختلفی احتیاج دارید. هر کدام از این بخش ها به فضای مخصوصی احتیاج دارند. از همین رو به مساحت آزمایشگاه باید دقت داشته باشید تا بتوانید به راحتی همه بخش های لازم را راه اندازی نمایید.

پریز های برق و سیستم برق اضطراری: برخی از دستگاه هایی که در آزمایشگاه قرار دارند، با برق کار می کنند به همین دلیل مکان مورد نظر را از جهت تعداد پریز برق و سیستم برق اضطراری باید بررسی کنید تا در حین انجام کار، با مشکلی مواجه نشوید.

مشاوره و راه اندازی آزمایشگاه توسط پویش شیمی رسام البرز چگونه انجام می شود؟

شرکت پویش شیمی رسام البرز آماده ارائه مشاوره های تخصصی به صورت رایگان برای راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی، دارویی و مواد غذایی می باشد و خدمات خود را در زمینه های زیر در اختیار شما قرار می دهد:

ابتدا تیم فنی از محلی که قرار است آزمایشگاه شما در آن تاسیس شود بازدید می کند.

برای دریافت اطلاعات اولیه و نیازمندی های شما، جلسات فنی با مدیران و عوامل برگزار می شود.

برای انتخاب صحیح سیستم و تجهیزات آزمایشگاهی و ایجاد محیطی ایمن، مشاوره های تخصصی انجام می شود.

طراحی های لازم برای نصب و قرار دادن هر کدام از تجهیزات آزمایشگاهی انجام می شود.

هزینه های اجرای پروژه بر اساس طرح نهایی و تایید شده برآورد می شود.

برای آن که یک آزمایشگاه، مجهز، مدرن، استاندارد و ایمن داشته باشید، ما در کنار شما هستیم و مشاوره های لازم را در اختیارتان قرار می دهیم.

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولیدی و کارخانجات مختلف

روند رو به رشد تعداد واحدهاي توليدي صنايع غذايي و آشاميدني و ايجاد تغييرات در تكنولوژي و تنوع و گوناگوني محصولات توليدي ، سبب گرديد تا اداره كل نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي از سال 1381  اقدام به تدوين مقررات و ضوابط جديد متناسب با علم روز غذا نمايد.
به اين منظور تدوين ضوابط مذكور شامل حداقل ضوابط تاسيس و بهره برداري كارخانجات مختلف غذايي تا سال 1381 ادامه يافت وليكن از تير ماه سال 1381 سياست تدوين ضوابط تغيير و مقرر گرديد ضوابط فني و بهداشتي براي تاسيس و بهره برداري واحدهاي توليد و بسته بندي مواد غذايي بصورت ضابطه اي كلي تدوين گردد و ساير موارد از جمله تجهيزات خط توليد و ضوابط بهداشتي
اختصاصي براي توليد هر محصول درضوابط جداگانه اي تدوين و به تصويب برسد.
براي هماهنگي با توسعه جهاني، ضوابط در مواقع لزوم اصلاح خواهد شد بدين منظور پيشنهادات مطرح شده توسط كارشناسان سازمان غذا و دارو مورد بررسي قرار گرفته و پس از تائيد ، ضابطه اصلاح شده از طريق واحد اطلاع رساني به اطلاع عموم خواهد رسيد.
 
 

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولیدکننده انواع آبمیوه و نوشیدنی 

اداره کل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی

ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولیدکننده انواع آبمیوه ، آب سبزیجات و صیفی جات ، نکتار و انواع نوشیدنی ، شربت ، کنسانتره و پوره

1- هدف

هدف از تدوين اين ضابطه تعيين حداقل ضوابط فني و بهداشتي واحدهاي توليد كننده انواع آبميوه ، آب سبزيجات و صيفي جات ،

نکتار و انواع نوشيدني ، شربت ، كنسانتره و پوره با رويکرد ارزيابي ريسک مي باشد.

2- دامنه عملکرد

اين ضابطه در مورد واحدهاي توليد كننده انواع آبميوه ، آب سبزيجات و صيفي جات ، نکتار گاز دار وبدون گاز، انواع نوشيدني ميوه

اي گازدار و بدون گاز ، نوشيدني برپايه عرقيات گياهي گازدار و بدون گاز، نوشيدني چاي سرد ، شربت بر پايه آبميوه و شربت بر پايه

عرقيات گياهي و شربت تزئيني، انواع كنسانتره آبميوه / آب سبزيجات و انواع پوره ميوه / سبزي ، نوشيدني هاي تخميري غير لبني

مانند چاي، هويج و …..( و نوشيدني بر پايه آبميوه حاوي بذر گياهان با رويکرد ارزيابي ريسک كاربرد دارد. … (ادامه مطلب رو در فایل زیر مطالعه کنید.)

 

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولیدکننده انواع آدامس

آدامس یکی از مواد خوردنی پرمصرف در جهان است که روز به روز طعم و فرن آنها تنوع بیشتری یافته و فناوری تولید این محصولات پیشرفته تر می شود.

افزایش مصرف روزانه و فراگیر شدن دامنه توزیع این محصولات، قانونمند شدن و ضابطه مند شدن این صنعت در رعایت حداقل استاندارد ها و مقررات جهانی رو ایجاب می کند. 

لذا در تدوین این ضوابط تلاش گردیده است مه حداقل نیازهای تکنولوژیک برای تولید این محصولات در نظر گرفته شود تا از تولید محصولی سالم و بهداشتی و قابل عرضه در بازار های داخلی و خارجی اطمینان حاصل گردد. 

1- هدف 

هدف از تدوین این ضوابط، تعیین حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولیدکننده انواع آدامس می باشد.

2- دامنه کاربرد

این ضوابط در مورد واحدهای تولیدکننده انواع آدامس کاربرد دارد و جهت تاسیس کارخانه ضوابط فنی و بهداشتی ذکر شده در GMP عمومی نیز باید مد نظر قرار گیرد. … ( ادامه مطلب رو در فایل زیر مطالعه کنید.) 

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولیدکننده انواع فرآورده های آردی به غیر پاستا

با توجه به مصرف عمده فرآورده های آردی به ویژه نان که در کشور ما درصد غالبی از رژیم غذایی را تشکیل می دهد و با توجه به اینکه این فرآورده ها اهمیت بسیاری در بهداشت و سلامتی مردم دارند، به کارگیری روش های صحیح بهداشتی و تکنولوژیکی در تولید این گروه از محصولات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

1-هدف 

هدف از تدوین از ضوابط، تعیین حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولیدکننده انواع فرآورده های آردی به غیر محصولات پاستا می باشد. 

2-دامنه کاربرد

این ضوابط در مورد واحدهای تولیدکننده انواع فرآورده های آردی که ماده اصلی فرمولاسیون آن را آرد غلات تشکیل می دهد(به غیر از محصولات پاستا) شامل انواع بیسکویت، ویفر، کراکر، کیک، کلوچه، انواع شیرینی آردی، انواع نان، انواع آرد سوخاری، پودر کیک نیمه آماده و پودر نیمه آماده شیرینی که با تعریف بند 2 مطابقت دارد، کاربرد دارد و جهت تاسیس کارخانه ضوابط فنی و بهداشتی ذکر شده در GMP نیز باید مد نظر قرار گیرد. …( ادامه مطلب رو در فایل زیر مطالعه کنید.) 

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولیدکننده انواع آرد غلات و حبوبات 

با توحه به اهمیت تغذیه ای غلات و آرد تهیه شده ان و اهمیت بسیار زیاد استفاده از انواع آرد تهیه شده از غلات به خصوص آرد گندم در تهیه مواد غذایی مردم در بیشتر نقاط جهان استفاده از روش های علمی و تکنولوژیکی در تولید انواع آرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

1- هدف 

هدف از تدوین ضوابط تعیین حداقل  ضوابط فنی و بهداشتی واحد های تولید کننده انواع آرد گندم   ( به همراه آرد سایر غلات و حبوبات ) می باشد. 

2- دامنه کاربرد 

این ضوابط جهت بهره برداری کلیه واحدهای تولیدکننده محصولاتی که با تعریف آرد بند 4 مطابقت دارد، کاربرد دارد و جهت تاسیس کارخانه ضوابط فنی و بهداشتی ذکر شده در GMP عمومی نیز باید مدنظر قرار گیرد. … (ادامه مطلب رو در فایل زیر مطالعه کنید.)

حداقل ضابطه فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای آماده سازی و بسته بندی حبوبات و غلات

1-هدف

هدف از تدوین این ضابطه تعیین حداقل ضوابط فنی وبهداشتی واحدهای تولید ، آماده سازی و بسته بندی انواع حبوبات و غلات با

رویکرد ارزیابی ریسک می باشد

2- دامنه عملکرد

این ضابطه درمورد واحد های آماده سازی و بسته بندی انواع حبوبات و غلات كاربرد دارد.

3- مسئولیت

مسئولیت اجرای این ضابطه بر عهده كارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی و مناطق آزاد تجاری و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده

معاونین غذا دارو و مدیران نظارت در مناطق آزاد می باشد. … (ادامه مطلب رو در فایل زیر مطالعه کنید.)

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولید کننده انواع فرآورده های کنسروی گوشتی و غیر گوشتی

1- هدف

هدف از تدوين اين ضابطه تعيين حداقل ضوابط فني و بهداشتي واحدهاي توليد كننده انواع فرآورده هاي كنسروي (گوشتي و غير

گوشتي) بر اساس ارزيابي ريسک مي باشد.

2-دامنه عملکرد

اين ضوابط درمورد واحدهاي توليد كننده انواع فرآورده هاي كنسروي (گوشتي و غير گوشتي) كاربرد دارد.

3-مسئولیت

مسئوليت اجراي اين ضابطه بر عهده كارشناسان دانشگاه هاي علوم پزشکي و مناطق آزاد تجاري و نظارت بر حسن اجراي آن بر عهده معاونين غذا و دارو و مديران نظارت در مناطق آزاد مي باشد. … (ادامه مطلب رو در فایل زیر مطالعه کنید.)

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولید کننده فراورده های شیری پروبیوتیک

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ، گروه صنایع غذایی دانشکده کشاورزی کرج، شرکت دارو سازی آریا، شرکت نیکو تک، شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران، شرکت سهامی صنایع شیر ایران(پگاه)، شرکت پیشگامان پخش صدیق، شرکت فرآورده های لبنی کاله، شرکت لبنیات پاستوریزه پاک، شرکت شاندشت(پاژن)، شرکت نستله ایران، دبیرخانه فدارسیون بین المللی شیر ایران تدوین گردیده است. … (ادامه مطلب رو در فایل زیر مطالعه کنید.)

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولید کننده انواع فرآورده های سیب زمینی و غلات 

در تدوین این ضوابط تلاش گردیده است که حداقل نیازهای تکنولوژیک و اصول بهداشتی برای تولید انواع فرآورده های تهیه شده از سیب زمینی و غلات در نظر گرفته شود تا از تولید محصولی سالم و بهداشتی اطمینان حاصل گردد. 

1- هدف 

هدف از تدوین این ضوابط تعیین حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولیدکننده انواع فرآورده های سیب زمینی و غلات می باشد. 

2- دامنه کاربرد 

این ضوابط در مورد واحدهای تولیدکننده انواع فرآورده های سیل زمینی و غلات کاربرد داردو جهت تاسیس کارخانه ضوابط فنی و بهداشتی ذکر شده در GMP عمومی نیز باید مدنظر قرار گیرد. … ( ادامه مطلب را در فایل زیر مطالعه کنید.) 

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولید کننده انواع فرآورده های تخم مرغ

زرده و سفیده تخم مرغ مخلوط یا جدا از هم و به صورت پودری یا منجمد در ساخت بسیاری از خوراکی ها دارای برتری هایی در برابر انواع تازه این فرآورده ها می باشند. برتری بکارگیری فراورده های تخم مرغ از این جهت است که آن را از پیش پاستوریزه کرده و استاندارد می کنند. مایع تخم مرغ کامل ( زرده و سفیده باهم ) ، سفیده و زرده با شکر برای ساخت فرآورده های نانوایی و شیرینی بکار می رود. زرده و نمک در ساخت سس مایونز و زرده بدون شکر یا نمک در فرمولاسیون ماکارونی و غذای کودک کاربرد دارد. 

فرمولاسیون های تخم مرغ را پس از تولید می توان به روش های گوناگون نگهداری کرد و با بهره گیری از سرما و فرآیند یخ زدن می توان طولانی ترین زمان ماندگاری را برای آنها تامین نمود و از آنها استفاده های بسیاری در ساخت مواد غذایی مختلف کرد … ( ادامه مطلب را در فایل زیر مطالعه کنید.) 

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولید کننده انواع اسانس، عرقیات و عصاره های گیاهی 

مروری بر زندگی اقوام مختلف در ایران باستان و مردمان پس از آنها، تا زمان حال نشان می دهد که بطور پیوسته تهیه و مصرف انواع عطر و عرقیات گیاهی به منظور استفاده ای غذایی، آرایشی، بهداشتی و درمانی متداول بوده و ایجاد محل تهیه و تولید فرآوره های مختلف اینگونه محصولات بخش عمده ای از فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی آنها را تشکیل می داده است. 

آنچه در حال حاضر بنام عرقیات، اسانس های مشابه طبیعی، اسانس های مصنوعی و عصاره ها عرضه می گردد، حاصل اطلاعاتی است که در فرآیند تولید و مصرف اینگونه محصولات تجربه گردیده و همپای کسب تجربیات به صورتهای علمی بکاررفته است. بکارگیری روش های سنتی هنوز ادامه داشته و استفاده از روش های جدید تهیه و تولید اسانس ها و عرقیات گیاهی از جمله روش آنزیمی، روش دی اکسید کربن و… به تدریج جایگاه ویژه با کارایی بالای خود را خصوصا در بخش صنعت باز نموده اند. … ( ادامه مطلب در فایل زیر مطالعه کنید.) 

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولید کننده انواع خمیراک (پاستا)  

خمیراک(پاستا) و انواع ماکارونی که در گروه فرآورده های غلات قرار دارند جزء مهمی از مواد غذایی مردم در بیشتر نقاط جهان می باشند. در ایران این محصولات با دو روش مداوم و غیر مداوم تولید می گردد. با توجه به وجود اینکه روش تولید در اکثر کارخانجات ایران به صورت غیر مداوم است روند تولید با روش مداوم با توجه به مزایای نسبی این روش رو به افزایش است.

1-هدف 

هدف از تدوین این ضوابط تعیین حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحد های تولیدکننده انواع خمیراک(پاستا) می باشد.

2- دامنه کاربرد

این ضوابط در مورد واحدهای تولیدکننده محصولاتی که با تعریف انواع خمیراک (پاستا) بند 4-1 مطالبقت دارد، کاربرد دارد و جهت تاسیس کارخانه ضوابط فنی و بهداشتی ذکر شده در GMP عمومی نیز باید مدنظر قرار گیرد.  … ( ادامه مطلب در فایل زیر مطالعه کنید.) 

ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه تاسیس و بهره برداری واحدهای تولید کننده شیر و فراورده های لبنی

1-هدف
هدف از تدوين اين ضوابط، تعيين ضوابط فني و بهداشتي واحدهاي توليد كننده شير و فرآورده هاي لبني مي باشد كه با رويکرد ارزيابي
ريسک تدوين شده است.
2-دامنه عملکرد
اين ضوابط در مورد واحدهاي توليدكننده انواع شير پاستوريزه و استريليزه )ساده و طعم دار(، شير تبخير شده و شير تغليظ شده
شيرين، شير خشک، خامه، كره، ماست، پنير، بستني، دوغ، كفير،كشک،روغن از كره، قره قروت ،دسر لبني و… كاربرد دارد.
3-مسئولیت
مسئوليت اجراي اين ضابطه بر عهده كارشناسان دانشگاه هاي علوم پزشکي و مناطق آزاد تجاري و نظارت بر حسن اجراي آن بر عهده
معاونين غذا و دارو و مديران نظارت در مناطق آزاد مي باشد.

حداقل ضوابط فني و بهداشتي برای راه اندازی آزمایشگاه  واحدهاي توليد كننده ميوه هاي فرآوري شده و لواشک

1- هدف
هدف از تدوی ای ابطه تعیی حداقل وابط فنی و بهداشتی واحدهای تولید کننده میوه های فرآوری شده و لواشک می باشد.
2- دامنه كاربرد
ای ابطه در مورد واحدهای تولید کننده انواع میوه های فرآوری شده و لواشک کواربرد دارد و جهت تاسیس واحد، وابط فنی و بهداشتی ذکر شده در GMP عمومی نیو باید مد نظر قرار گیرد

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولید کننده نمک طعام

1- مقدمه
کارخانه های مواد غذایی برای دستیابی به یک هدف مشترک تلاش میکنند و آن تهیه آماده سازی، بسته بندی و ایجاد کیفیت مناسب مواد غذایی است . نمک یکی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی و مصرف خانوار در کشور میباشد که باید در تولید و عرضه بهداشتی آن توجه کافی مبذول گردد.

2- هدف
هدف از تدوین این ضوابط، تعيين حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولید کننده نمک طعام می باشد.
3- دامنه کاربرد
این ضوابط در مورد واحدهای تولید کننده نمک طعام از معادن سنگ نمک ( Rock Salt ) و یا نمک حاصل از منابع آبی Sea Salt Solar and Salt برای روش تبلور مجدد (Recrystalization) و نمک حاصل از منابع آبی برای روش سالکس (Salex) کاربرد دارد و جهت تاسیس کارخانه ضوابط فنی و بهداشتی ذکر شده در GMP عمومی نیز باید مد نظر قرار گیرد. هر نوع فرآوری نمک حاصل از پسماند و یا محصول ثانويه ( Byproduct ) کارخانجات صنعتی و شیمیایی که دارای فلزات سنگین و یا مواد آلی باشند بمنظور تولید نمک طعام خوراکی ممنوع می باشد.

حداقل ضوابط فني و بهداشتي برای راه اندازی آزمایشگاه  واحدهاي توليد كننده انواع  غذاهاي آماده و نيمه آماده مصرف

1- مقدمه
با توجه به گسترش شهرنشيني و افزايش روز افزون غذاهاي آماده و نيمه آماده مصرف از يك سو و همچنين حساسيت بالايي كه فرآوري اين محصوالت درخصوص رعايت اصول صحيح و بهداشتي توليد از سوي ديگر دارند جايگاه ويژه اي دربحث هاي ايمني ، مراقبتي و نظارتي پيدا كرده است.
2- هدف
هدف از تدوين اين ضوابط تعيين حداقل ضوابط فني و بهداشتي واحدهاي توليد كننده انواع غذاهاي آماده و نيمه آماده مصرف مي باشد.
3- دامنه كاربرد
اين ضابطه درمورد واحدهاي توليد كننده انواع غذاهاي آماده و نيمه آماده مصرف نظير انواع ناگت ها ، برگرها ، محصولات ماريناد شده ، سالادها، سمبوسه،پيراشكیي،شكامي، اسكنرينو رول، پيتزا ،فلافل، كتلت ها، كوفتكه ها، محصولات سوخاري آماده مصكرف همچنين حداقل ضوابط و تجهيزات ضروري براي غيره مي باشد و جهت تاسكيك كارخانه ضوابط فني و بهداشتي ذكر شده در GMPعمومي نيز بايد مد نظر قرار گيرد.

حداقل ضوابط فني و بهداشتي برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهاي توليد كننده نوشيدني مالت

1- مقدمه
نوشيدني مالت از مالت، عصاره رازك، ساكارز، گلوگز، مالتوز،ويتامين ث، انواع ويتامين B ،اسيدهاي آلي،انواع
اسيدهاي آمينه ،املاح معدني و آب گازدار تشكيل شده است.

2- هدف
هدف از تدوين اين ضابطه تعيين حداقل ضوابط فني و بهداشتي واحدهاي توليد كننده نوشيدني مالت مي باشد.

3- دامنه كاربرد
اين ضابطه در مورد واحدهاي توليد كننده نوشيدني مالت كاربرد دارد و جهت تاسيس واحد، ضوابط فني و
بهداشتي ذكر شده در GMP عمومي نيز بايد مد نظر قرار گيرد.

حداقل ضوابط فني و بهداشتي برای راه اندازی آزمایشگاه  واحدهاي توليد كننده انواع روغن هاي گياهي خوراكي و مارگارين

1- مقدمه
چربي ها و روغن ها مواد غذايي داراي اهميت تغذيه اي بوده كه علاوه بر تامين انرژي نقـش مهمـي در بقاي سلامت و ادامه حيات داشته و درگروه كالاهاي مصرفي ضروري جاي دارند.

2- هدف
هدف از تدوين اين ضوابط، تعيـين حـداقل ضـوابط فنـي و بهداشـتي واحـدهاي توليـد كننـده انـواع روغن هاي گياهي خوراكي و تعيين تجهيزات لازم خطوط توليد و آزمايشگاهي و بهبود روند توليد مي باشد.

3- دامنه كاربرد
اين ضوابط درمورد واحدهاي توليد كننده انواع روغـن هـاي گيـاهي خـوراكي كـاربرد دارد و جهـت تاسيس كارخانه ضوابط فني و بهداشتي ذكر شده در GMP عمومي نيز بايد مد نظر قرار گيرد.

ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولید کننده ساندویچ های سرد آماده مصرف

1-هدف
هدف از تدوين اين ضابطه تعيين حداقل ضوابط فني و بهداشتي واحدهاي توليد كننده ساندويچ هاي سرد آماده مصرف با رويکرد ارزيابي ريسک مي باشد.

2- دامنه عملکرد
اين ضوابط در مورد واحدهاي توليد كننده ساندويچ هاي سرد آماده مصرف (گوشتي و غير گوشتي) كاربرد دارد . ساندويچ هاي سرد يک غذاي سرد آماده مصرف حاوي موادي نظير انواع كالباس ، ژامبون ، پنير، سبزي، كره، مربا ، عسل ، ماهي تن و نظاير آن مي
باشد كه با توجه به زمان ماندگاري محصوالت بسته بندي با اتمسفر اصالح شده ( MAP ) الزامي مي باشد.
3-مسئولیت
مسئوليت اجراي اين ضابطه بر عهده كارشناسان دانشگاه هاي علوم پزشکي و مناطق آزاد تجاري و نظارت بر حسن اجراي آن بر
عهده معاونين غذا و دارو و مديران نظارت در مناطق آزاد مي باشد

ضابطه فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه کارخانجات تولید کننده قند و شکر

1-هدف
هدف از تدوين اين ضابطه تعيين حداقل ضابطه فني و بهدا شتي واحدهاي توليد كننده قند و شكر از چغندرقند و ني شكر با رويكرد ارزيابي ريسک مي باشد.
2-دامنه عملکرد
اين ضابطه براي كليه واحدهاي توليد كننده قند وشكر جهت مصارف غذايي و آشاميدني كاربرد دارد.
3- مسئولیت
مسئوليت اجراي اين ضابطه بر عهده كارشناسان دانشگاه هاي علوم پزشكي و مناطق آزاد تجاري و نظارت بر حسن اجراي آن بر عهده معاونين غذا و دارو و مديران نظارت در مناطق آزاد مي باشد

ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهای تولید کننده تافی و آبنبات

1-هدف
هدف از تدوین این ضوابط ، تعیین حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولید كننده انواع تافی و آبنبات با رویکرد ارزیابی ریسک می باشد.
2-دامنه عملکرد
این ضوابط در مورد واحدهای تولید كننده انواع تافی و آبنبات كاربرد دارد.
3- مسئولیت
مسئولیت اجرای این ضابطه بر عهده كارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی و مناطق آزاد تجاری و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده معاونین غذا و دارو و مدیران نظارت در مناطق آزاد می باشد.

حداقل ضوابط فني و بهداشتي برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهاي توليد كننده انواع فرآورده هاي گوشتي

1- مقدمه
با توجه به اهمیت صنایع فرآوردههای گوشتی و نیز حساسیتی که فرآوری این محصول در خصوص رعایت اصول صحیح و بهداشتی تولید از سوی دیگر دارد همواره دارای جایگاه ویژه ای در بحثهای مراقبتی و نظارتی می باشد.
٢- هدف
هدف از تدوین این ضوابط تعيين حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولید کننده انواع فرآورده های گوشتی می باشد.
۳- دامنه کاربرد
این ضوابط در مورد واحدهای تولید کننده انواع فرآوردههای گوشتی کاربرد دارد و جهت تاسیس کارخانه ضوابط فنی و بهداشتی ذکر شده در GMP عمومی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

حداقل ضوابط فني و بهداشتي برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهاي بسته بندي مواد غذايي فرآيند شده

1- مقدمه
بالا بودن سطح بهداشت در یک کشور در واقع یکی از شاخصهای توسعه آن کشور به شمار می رود که در جهت نیل به این هدف در جامعه استفاده از محصولات فرآوری شده هم بیشتر شده و لذا به منظور بالا بردن سطح کیفی و سلامت محصولات کارخانههای صنایع یاد شده مجبور به استفاده از فن آوری ، امکانات و تجهیزات مدرن میباشند و در این راستا برخی از تولید کننده ها مقداری از محصول تولیدی را به صورت فله به کارخانه های دیگر جهت بسته بندی می فروشند .
۲- هدف
هدف از تدوین این ضابطه تعیین حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای بسته بندی مواد غذایی فرآینده شده. می باشد.
3- دامنه کاربرد
این ضابطه در خصوص کلیه واحدهایی که محصولات غذایی فرآوری شده آبغوره، گلاب و عرقیات سس ،گرم ، رب ، مربا ، عسل ، ترشی و شور، خامه، انواع روغن،ها کره گیاهی مارگارین) نمک، شکر ، قند، ادویه،ها قهوه فوری پودر کاکائو پودر همراه قهوه سبزیجات خشک خشکبار حبوبات ،سویا ،نشاسته بیکینگ پودر و وانیل که در اوزان مختلف مطابق با آخرین تجدید نظر استاندارد مربوط به هر محصول بسته بندی می نمایند کاربرد دارد.

* در خصوص دریافت مجوز بهداشتی از سایر مواد خوراکی و آشامیدنی که در فهرست فوق قید نشده است باید از سازمان غذا و دارو استعلام شود که پس از بررسی و گنجاندن در ضابطه اعلام نظر خواهد
شد.

حداقل ضوابط فني و بهداشتي برای راه اندازی آزمایشگاه  واحدهاي توليد كننده یخ خوراكي

۱ – هدف
هدف از تدوین این ضابطه تعیین حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولید کننده یخ خوراکی می باشد. 

۲- دامنه کاربرد
این ضابطه در مورد واحدهای تولید کننده یخ خوراکی کاربرد دارد .

حداقل ضوابط فني و بهداشتي برای راه اندازی آزمایشگاه واحدهاي توليد كننده آب هاي بسته بندي شده

1 هدف
هدف از تدوین این ضابطه بازنگری دستورالعمل حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولید کننده آب معدنی با کد مدرک 0032 /PEI/Cr V1 بازنگری اول سال ۱۳۹۲ و تعیین حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولید کننده آب معدنی می باشد و با توجه به رای شماره ۶۸۸/۲۱۴۵ د مورخ ۹۴/۶/۱۴ کمیته فنی و قانونی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآوردههای غذایی، آرایشی و بهداشتی مورد تصویب قرار گرفت بدیهی است دستورالعمل حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولید کننده آب معدنی با کد مدرک 0032 /PEVCr V1 بازنگری اول سال ۱۳۹۲ از درجه اعتبار ساقط می باشد.
۲- دامنه کاربرد
این ضابطه در مورد واحدهای تولید کننده آب معدنی کاربرد دارد.
تذکر ا رعایت آخرین تجدید نظر استانداردهای ملی ایران به شمارههای ۲۴۴۱ آب معدنی طبیعی – ویژگیها ۰ ۴۴۰۳ ویژگی های باکتریایی آب معدنی طبیعی و ۵۸۶۹ آب معدنی – روش آزمون میکروبیولوژی و سایر استانداردهای ملی مرتبط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و بند ۵-۷ این ضابطه و ضوابط فنی و بهداشتی مرتبط این سازمان الزامی است.

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی برای راه اندازی آزمایشگاه جهت تاسیس و بهره برداری کارخانه های تولید و بسته بندی فرآورده های غذایی

1- هدف
هدف از تدوین این ضابطه تعيين حداقل ویژگيهای فنی و بهداشتی کارخانه های توليد و بسته بندی فرآورده های غذایی می باشد.
2- دامنه کاربرد
این ضابطه برای تاسيس و بهره برداری کارخانه های توليد و بسته بندی فرآورده های غذایی و استفاده کارشناسان اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی و معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشكی کاربرد دارد.

ضوابط و الزامات برنامه های پیشنیازی (PRPs) برای تاسیس و بهره برداری واحدهای تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی

1- هدف
هدف از تدوین این ضابطه تعیین الزامات و برنامه های پیشنیازی كارخانه های تولید و بسته بندی فرآورده های غذایی و آشامیدنی با رویکرد ارزیابی ریسک و برای حصول اطمینان از فراهم بودن شرایط فنی و بهداشتی تولید فرآورده سالم می باشد.
2- دامنه عملکرد
این ضابطه برای كلیه كارخانه های تولید و بسته بندی فرآورده های غذایی و آشامیدنی كه متقاضی اخذ پروانه تاسیس و بهره برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی- سازمان غذا و دارو یا معاونتهای غذا و دارو دانشگاههای علوم پزشکی كشور و مناطق آزاد تجاری می باشند كاربرد دارد.
3- مسئولیت
مسئولیت اجرای این ضابطه بر عهده مسئولین فنی واحدهای تولیدكننده و نظارت بر حسن اجرای این ضابطه بر عهده معاونت های غذا دارو دانشگاه های علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی سراسركشور و مدیریت بهداشت ودرمان مناطق آزاد می باشد

آزمايشگاه میکروبیولوژي-ضابطه کشوري ويژگی هاي میکروبیولوژي

عنوان های مطلب

0
X