محیط کشت های میکروبی

خانه    محیط کشت های میکروبی

برند مِرک

برند ایبرسکو

برند Liofilchem

محیط کشت های میکروبی

همانطور که می دانید در آزمایشگاه های مختلف پزشکی، تحقیقاتی و … از امکانات و تجهیزات مختلفی برای دست یابی به نتایج مشخص استفاده می شود. محیط کشت های میکروبی یکی از آن ها به حساب می آید که در شرکت پویش شیمی رسام البرز در انواع مختلفی در اختیار شما قرار می گیرد. در صورتی که می خواهید در این باره بیشتر بدانید حتما به ادامه این مطالب توجه فرمایید.

محیط کشت میکروبی چیست؟

محیط کشت میکروبی یا باکتری به فرآیندی گفته می شود که در آن باکتری ها در شرایط مناسب قرار می گیرند تا توانایی لازم را برای رشد و تکثیر پیدا کنند. میکروب ها موجودات تک سلولی به حساب می آیند و تمامی اعمال حیاتی خود را به صورت مستقل و بدون نیاز به سلول های دیگر انجام می دهند. علاوه بر این میکروب ها نیز به مواد مغذی، آب و غذا نیاز دارند.

از همین رو محیط کشت میکروبی، محیطی کاملا مغذی است که تمامی مواد مورد نیاز باکتری ها را فراهم می کند. این محیط می تواند دست ساز و یا طبیعی (مانند داخل بدن جانوران) باشد.

محیط کشت های میکروبی چه مشخصاتی دارند؟

محیط کشت های میکروبی که در شرکت پویش شیمی رسام البرز به شما عرضه می شود دارای مشخصات ویژه ای هستند که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم.

1- همه محیط کشت های میکروبی باید مواد غذایی ضروری و لازم برای رشد میکروب ها را داشته باشند.

2- قبل از آن که باکتری در آن قرار بگیرد باید به صورت کاملا دقیق اندازه PH محیط کشت اندازه گیری شود.

3- در تمامی محیط های کشت میکروبی از آب مقطر استفاده می شود.

4- از ظروف تمیز و عاری از محیط خارجی در آن استفاده می شود.

5- برای محیط های کشت میکروبی باید از درجه حرارتی مناسبی استفاده شود زیرا درجه های بالا باعث از بین رفتن مواد شیمیایی موجود در این محیط ها خواهد شد.

 

محیط کشت های میکروبی چه انواعی دارد؟


برای انجام آزمایشات مختلف به محیط کشت های میکروبی گوناگونی نیاز است. به همین دلیل در شرکت پویش شیمی رسام البرز انواع مختلفی از آن تولید می شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:


محیط کشت مغذی


برای رشد باکتری ها از محیط کشت مغذی استفاده می شود که موادی مانند آب، نمک، گلوکز و آمینواسید ها در آن وجود دارد.
محیط کشت انتخابی
برای رشد و تکثیر یک نمونه باکتری از محیط کشت انتخابی استفاده می شود و از رشد سایر جانوران و میکروب ها در آن جلوگیری خواهد شد.


محیط کشت مایع


در محیط کشت مایع آگار وجود ندارد و این نوع آزمایش تنها در لوله آزمایش یا فلاسک انجام می شود. به عنوان مثال نوترنیت براث یکی از این نوع محیط کشت به حساب می آید.
محیط کشت غنی شده
برای آن که طیف گسترده ای از موجودات زنده را به توان رشد و تکثیر داد از محیط کشت غنی شده استفاده می شود. از مشهور ترین مدل های محیط کشت غنی شده می توان به آگار خون و آگار شکلات اشاره کرد.


محیط کشت جامد


محیط کشت جامد دارای 2 تا 5 درصد ماده آگار می باشد و بعد از آن که سرد شود، منعقد خواهد شد. از این محیط کشت در لوله آزمایش یا پلیت استفاده می شود به عنوان مثال M.c و TSI. از جمله کاربرد های دیگر محیط کشت جامد، تولید پیگمانت ، تشکیل کلنی، تشخیص انواع باکتری و دیدن منطقه همولیز می باشد.


محیط کشت نیمه جامد


این محیط کشت، مقادیر کمی از آگار دارد. به همین دلیل بصورت کامل منعقد نمی شود و همیشه در حالت نیمه جامد باقی می ماند.
آگار ماده ی پلی ساکارید که نوعی جلبک قرمز است نیز از همین نوع است. این ماده در دمای 95 درجه سانتی گراد ذوب شده و در دمای 42 درجه منعقد می شود.


محیط کشت پایه


برای رشد باکتری ها می توانید کمترین مقدار مواد غذایی را در این محیط کشت بیابید. این محیط کشت مبدا و پایه ی همه ی محیط های کشت است. از آنجایی که فاقد ماده ضد میکروب است، امکان رشد تمام باکتری ها در آن وجود دارد.


محیط کشت ترابری


از این محیط کشت برای جابه جایی و تنها نگهداشتن نمونه جانوری استفاده می شود، لذا هیچ جانور دیگری در آن رشد نمی کند.


محیط کشت اختصاصی


برای رشد باکتری های خاص از یک محیط کشت اختصاصی استفاده می شود.
این محیط کشت می تواند نوع خاصی از باکتری را ایزوله کند. برای مثال به منظور تشخیص گونه بیماری زا استافیلوکوکوس اورئوس از این محیط کشت استفاده می شود.


محیط کشت افتراقی


در این محیط کشت، به دلیل حضور برخی مواد خاص و ضد میکوبی، گونه ای از باکتری ها نسبت به بقیه متمایز می شوند. مانند محیط مک کتنکی که دارای لاکتوز و مواد شیمیایی است. از این رو موجب تمایز باکتری هایی که لاکتوز را تبخیر می کنند می گردد.


محیط کشت blood agar


این محیط کشت، یک محیط کشت عمومی است که برای تکثیر و جداسازی باکتری های بیماری زا مخصوصا باکتری های نیازمند به مواد مغزی برای رشد است.
همچنین از این محیط کشت به منظور یافتن همولیزین در باکتری ها نیز استفاده می شود. همولیز با توجه به اقسام باکتری به سه دسته تقسیم می شود: همولیز ناقص a، همولیز کامل b ، عدم همولیز y.


محیط کشت آگار شکلاته


هنگامی که درجه اتوکلاو محیط آگار بین 70-80 درجه سانتی گراد باشد، اگر خون دفیبرینه گاو به آن اضافه کنیم محیط کشت به یک محیط کشت آگار شکلاته تبدیل می شود.
در چنین محیط کشتی، گلبول های قرمز در اثر حرارت متلاشی شده و برای رشد باکتری خاص مانند هموفیلوس نیاز بیشتری به مواد غذایی مناسب پیدا می کنند

برندهای محیط کشت ارائه شده در شرکت پویش شیمی رسام البرز

در شرکت پویش شیمی رسام البرز سعی می شود از بهترین برندهای با کیفیت و معتبر برای شما عزیزان محصولات مورد نیاز آزمایشگاهی تهیه شود. دو برند مشهور مرک و ایبرسکو از جمله آن هاست. در ادامه بیشتر به این دو برند می پردازیم.

برند مرک

از جمله برندهایی که از اعتبار و کیفیت بالایی در زمینه تولید محیط کشت های میکروبی برخوردار است، می توان به برند مرک اشاره کرد. این برند ابتدا در کشور آلمان و توسط فردی به نام مرک ایجاد شد و از آن پس تا کنون سعی در ساخت انواع مواد شیمیایی، محیط کشت های میکروبی و … دارد و دارای شعب زیادی در سراسر دنیا می باشد. کیفیت محصولات این برند در حدی است که به عنوان مرجع و رفرنس در تمامی مراکز آزمایشگاهی شناخته می شود.

برند ایبرسکو

ایبرسکو نیز از جمله برندهای مشهور در زمینه تولید محصولات آزمایشگاهی به خصوص محیط کشت های میکروبی به حساب می آید. این شرکت نیاز تعداد زیادی از دانشجویان، آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، صنایع بزرگ غذایی و دارویی و کشاورزی و … را تامین می کند. کیفیت محیط کشت های میکروبی که توسط این شرکت تولید می شود از کیفیت بالایی برخوردار است به همین دلیل رضایت و اعتماد مشتریان را به دنبال خواهد داشت.

معرفی برخی از محیط کشت های میکروبی موجود در شرکت ما

در شرکت پویش شیمی رسام البرز همانطور که گفتیم محیط کشت های میکروبی متنوعی عرضه می شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • محیط VRB:

محیط کشت VRB یا ویولت رد بایل آگار (VRB) برای شمارش باکتری های گروه aerogenes coli از فرمول اصلی MacConKey مشتق شده است. این محیط کشت متکی بر عناصر بازدارنده انتخابی املاح بنفشه و صفراوی و لاکتوز و سیستم نشانگر قرمز خنثی است. بنابراین رشد بسیاری از ارگانیسم‌های ناخواسته سرکوب می‌شود، در حالی که شناسایی تجربی باکتری‌های مورد جستجو را می‌توان انجام داد. ارگانیسم هایی که به سرعت به لاکتوز حمله می کنند، کلنی های بنفش رنگی تولید می کنند که توسط هاله های بنفش احاطه شده اند. محیط VRB محیط کشت ویولت رد صفرا آگار یکی از محیط های کشت است که در بازار بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. تخمیرگران یا غیر تخمیرکننده های لاکتوز دیررس کلنی های کم رنگ با مناطق سبز تولید می کنند. برخی دیگر از باکتری های گرم منفی مرتبط ممکن است رشد کنند اما با روش همپوشانی سرکوب می شوند. انتخاب را می توان با انکوباسیون در شرایط بی هوازی و در دمای بالا نیز افزایش داد. محیط کشت VRB شامل پپتون، عصاره مخمر، کلرید سدیم، لاکتوز، نمک های صفراوی، کریستال بنفش، قرمز خنثی، آگار و آب مقطر یا دیونیزه است.

  • محیط YGC AGAR:

محیط کشت میکروبی مخمر گلوکز کلرامفنیکل آگار یا به اختصار YGC آگار یک محیط کشت انتخابی است که برای شمارش و جداسازی مخمرها و کپک ها در محصولات لبنی استفاده می شود. انتخابی بودن این محیط کشت به دلیل وجود کلرامفنیکل در ترکیبات آن است که از رشد سایر میکروارگانیسم ها در محیط کشت جلوگیری می کند. محیط کشت YGC آگار یک محیط تغذیه ای است و عصاره مخمر یک ماده مغذی ضروری است. روش سنتی آگار اسیدی برای شمارش مخمرها و کپک‌ها در محصولات لبنی اکنون جای خود را به روش‌های آنتی‌بیوتیک آگار داده است. استفاده از آنتی بیوتیک به جای اسید برای سرکوب باکتری ها باعث بهبود سلول های قارچی آسیب دیده (حساس به اسید) می شود. همچنین باعث کنترل بهتر باکتری ها و تداخل کمتر در هنگام شمارش ذرات رسوب شده غذا می شود.

  • محیط تریپتیک سوی براث:

محیط کشت تریپتیک سوی براث با نام لاتین: TSATryptic Soy Broth) )که به اختصار TSBنیز نامیده می شود. محیط کشت Tryptic Soy Broth یک محیط غنی‌سازی مایع عمومی است که در روش‌های کیفی برای آزمایش عقیم‌سازی و غنی‌سازی و کشت میکروارگانیسم‌های هوازی غیر مستعد استفاده می‌شود. در میکروبیولوژی بالینی، ممکن است برای تعلیق، غنی سازی و کشت سویه های جدا شده در محیط های دیگر استفاده شود.

  • محیط سابرو دکستروز براث:

محیط کشت سابرو  دکستروز براث با نام لاتی( SABOURAUD-2% dextrose broth) یکی دیگر از محیط های کشت با محیط مایع Sabouraud است که برای پرورش مخمرها، کپک ها و میکروارگانیسم های اسیدی استفاده می شود. Sabouraud Dextrose Agar Culture Medium Carliers اصلاح فرمولی که توسط Sabouraud برای کشت قارچ ها، به ویژه آنهایی که با عفونت های پوستی مرتبط هستند، توضیح داده شده است. این محیط توسط APHA نیز توصیه شده است. محیط کشت براث دکستروز Sabouraud نیز توسط Sabouraud اصلاح شده است و همان هدف Sabouraud Dextrose Agar.Medium 3 را دارد. محیط کشت دکستروز Sabouraud محیط های پپتون مکمل شده با دکستروز برای حمایت از رشد قارچ است. پپتون گوشت و کازئین نیتروژن، ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و فاکتورهای رشد را تامین می کنند. دکستروز منبع انرژی برای رشد میکروارگانیسم ها است. pH پایین باعث رشد قارچ ها و مهار باکتری های آلوده از نمونه های بالینی می شود.

  • محیط لاکتوز براث:

محیط کشت لاکتوز براث (Lactose Broth)که به عنوان محیط لوریا(Luria) نیز شناخته می شود، یک محیط انتخابی و افتراقی است که برای جداسازی باکتری های کلیفرم و سالمونلا از غذا، محصولات لبنی و آب استفاده می شود. از محیط کشت لاکتوز براث برای تشخیص نمونه های بالینی در انسان استفاده نمی شود. وجود نمک های صفراوی، کریستال بنفش و رنگ به این محیط کشت گزینش پذیری می دهد. محیط کشت براث لاکتوز حاوی هضم آنزیمی ژلاتین، عصاره گوشت (گاو) و لاکتوز است. عصاره و پپتون برای رشد باکتری ها ضروری هستند و منبع اسیدهای آمینه و پروتئین هستند

  • محیط مک کانکی آگار:

محیط کشت مک کانکی آگار محیطی انتخابی است که عمدتاً برای شناسایی و جداسازی باکتری های گرم منفی از غذا، آب، دارو و سایر مواد صنعتی استفاده می شود. همچنین از این محیط برای جداسازی باکتری های تخمیرکننده لاکتوز از غیر تخمیرکننده استفاده می شود.

ابتدا از این محیط برای جداسازی سویه های سالمونلا تیفوزا از سایر اعضای کلیفرم استفاده شد، سپس با اصلاح فرمول این محیط رشد،  شیگلا و سالمونلا بهبود یافت و این تغییرات شامل افزودن 0.5 درصد کلرید سدیم، کاهش مقدار آگار و تغییر غلظت صفرا و نمک قرمز خنثی بودند.

این محیط حاوی کریستال ویولت و نمک های صفراوی است که از رشد باکتری های گرم مثبت جلوگیری کرده و رشد باکتری های گرم منفی را افزایش می دهد. کلنی های جدا شده از باکتری های کلیفرم به رنگ قرمز آجری هستند و ممکن است توسط نمک های صفراوی احاطه شوند. این رسوب صفرا به دلیل کاهش pH موضعی در اطراف کلنی به دلیل تخمیر لاکتوز ایجاد می شود. کلنی هایی که لاکتوز را تخمیر نمی کنند بی رنگ می مانند.

همانطور که مشاهده کردید تنوع این محصول مورد نیاز شما در شرکت ما زیاد است به همین دلیل بعد از بررسی نیازی که دارید می توانید به خرید محصول مورد نظرتان اقدام نمایید

نمونه برداری برای محیط کشت میکروبی


نمونه برداری میکروبی، شامل روش هایی است که به محققان اجازه جمع آوری اطلاعات در مورد یک گونه میکروبی بر اساس نتایج حاصل از کشت میکروبی در آزمایشگاه را می دهد.
نمونه گیری صحیح می تواند تاثیر به سزایی در حجم و هزینه داشته باشد، بنابراین باید روش های درست نمونه برداری میکروبی را به درستی بررسی و شناسایی کنید.
نتیجه ی دقیق دستخوش نمونه گیری درست و اصولی است، و اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که نتایج آزمایش زندگی مردم را بصورت مستقیم و غیر مستقیم تحت شعاع قرار می دهد.
به همین سبب به منظور نمونه گیری توصیه می شود که:
• از سواب خشک برای سطوح مرطوب و سواب مرطوب برای سطوح خشک استفاده کنید.
• از دستکش مناسب استفاده کنید
• سواب را از لوله خارج کنید
• سواب را به آرامی به جلو و عقب سطح مورد نظر بکشید، به منظور تعیین کمیت مقدار کپک یا باکتری روی سطح آزمایش یک سطح شناخته شده را سواب بزنید
• پس از نمونه برداری نیز، سواب را درون لوله گذاشته و درب آن را محکم ببندید و برچسب مناسب نمونه را بزنید.

 

محیط کشت نگهداری میکروبی

محیط کشت های نگهداری، قابلیت حفظ باکتری ها را تا 2 سال در کشت های STAB (عمودی_عمقی) و یا به مدت نامحدود در کشت های دارای گلیسرول دارند.
کشت های STAB ، شبیه به پلیت های آگار می باشند، اما به وسیله آگار جامد در لوله آزمایش تشکیل می شوند، باکتری ها نیز از طریق یک سوزن تلقیح یا نوک پیپت وارد مرکز آگار شده و در ناحیه سوراخ شده رشد می کندد. این کشت ها معمولا برای نگهداری کوتاه مدت یا حمل و نقل محیط های کشت استفاده می شوند.

 

قیمت محیط کشت های میکروبی چقدر است؟

اکنون که محیط کشت میکروبی مورد نیازتان را انتخاب کردید نوبت به بحث قیمت ها است. قیمت این محصول گوناگون است و بستگی به خرید و نیاز شما دارد. به همین دلیل در صورتی که می خواهید محصول مورد نظرتان را خریداری نمایید می توانید با جستجو در سایت شرکت ما و یا تماس با مجموعه ما، اطلاعات لازم را دریافت کرده و سفارش خود را ثبت نمایید.
با جستجو در سایت شرکت ما می توانید اطلاعات لازم درباره محیط کشت های میکروبی و هر محصول آزمایشگاهی که دارید، دریافت نمایید سپس سفارشات خود را ثبت نمایید

محیط کشت میکروبی را از کجا تهیه کنیم؟

 

مجموعه پویش شیمی رسام البرز به پشتوانه سالها تجربه و تخصص توانسته همواره به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان محیط کشت میکروبی در کرج فعالیت کند.

شما می توانید عنوان محیط کشت های میکروبی از برند های مختلف را در پویش شیمی رسام البرز بیابید.

برای دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان ما در مجموعه پویش شیمی رسام البرز تماس بگیرید.

0
X