تفاوت هود لامینار تیپ 1 و تیپ 2

خانه    بلاگ      تفاوت هود لامینار تیپ 1 و تیپ 2
تفاوت هود لامینار تیپ 1 و تیپ 2

در تجهیزات آزمایشگاهی وسایل مختلفی به چشم می خورد که از جمله آن ها هود لامینار نام دارد. این وسیله پر کاربرد آزمایشگاهی معمولا دارای 3 تیپ مختلف است که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های به خصوصی هستند. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم به تفاوت هود لامینار تیپ 1 و تیپ 2 بپردازیم تا با کاربرد هر یک از آن ها آشنا شوید.

هود لامنیار چیست؟

هود جریان آرام خطی که به نام هود لامینار یا Laminar Flow Hood شناخته می شود، محیطی کاملا بسته دارد تا از ورود هر گونه آلودگی به محل نگه داری نمونه جلوگیری نماید. فیلترهایی که در دستگاه هود لامینار مورد استفاده قرار می گیرد HEPA نام دارد. در این دستگاه هوا از راه این فیلتر عبور می کند و به آرامی و به صورت خطی به طرف کاربر می رود.

محفظه هود لامینار به طور معمول از جنس استیل ضد زنگ و یا فولاد می باشد که به گونه ای طراحی و ساخته می شود که هیچ گونه درز و فضای خالی نداشته باشد تا قارچ و جرمی درون محفظه ایجاد نشود.رنگ پیش فرض این وسیله کوره ای است که البته شما می توانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب نمایید. ابعاد آن نیز بر اساس نیاز و سفارش مشتری در نظر گرفته می شود. شرکت پویش شیمی رسام البرز هود لامینار را در انواع مختلف و با کیفیت عالی در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

2 نوع مهم هود لامینار کدام است؟

هود لامینار در انواع مختلفی ساخته می شود که 2 نوع مهم آن عبارت است از هود لامینار عمودی و هود لامینار افقی.

ویژگی های هود لامینار عمودی

هود لامینار عمودی برای نگه داری از وسایل بزرگ و با حجم زیاد در آن، بسیار مناسب است.

در این نوع هود لامینار هوا به صورت مستقیم به صورت کاربر دستگاه دمیده نخواهد شد.

ویژگی های هود لامینار افقی

نمونه هایی که حساسیت ویژه ای دارند را می توان در این دستگاه نزدیک تر به فیلتر HEPA قرار داد.

هوا به صورت مستقیم به طرف نمونه داخل دستگاه دمیده نخواهد شد.

شما می توانید با توجه به نیازی که دارید یکی از این دستگاه های هود لامینار را از شرکت پویش شیمی رسام البرز انتخاب کرده و نمونه های آزمایشگاهی خود را در آن نگه داری نمایید.

هود لامینار چند تیپ یا کلاس دارد؟

با استفاده از هود لامینار می توانید محیطی ضد عفونی شده برای نمونه های آزمایشگاهی خود ایجاد نمایید و آن ها را از هر نوع آلودگی در امان نگه دارید. به طور معمول هود لامینار دارای 3 تیپ یا کلاس مختلف است که هر کدام از آن ها ویژگی های مخصوصی دارند به همین دلیل شما باید با توجه به نیازتان در آزمایشگاه تیپ مورد نظرتان را انتخاب نمایید. 3 تیپ هود لامینار عبارتند از موارد زیر:

هود لامینار تیپ 1

این تیپ هود لامینار محافظت بسیار خوبی را برای کارکنان آزمایشگاه ایجاد می کند. در صورتی که تکنیک های میکروبیولوژیکی مناسبی به کار گرفته شود، این تیپ هود می تواند برای نمونه محافظت خوبی را ایجاد نماید اما نمی تواند محیط کشت را هم در برابر نفوذ آلودگی ها حفظ نماید. از لحاظ طراحی و ویژگی های جریان هوا، این تیپ هود لامینار شبیه به هود میکروبی است.

هود لامینار تیپ 2

این نوع هود لامینار برای کار با مواد BSL-1 و BSL-2 و BSL-3 طراحی و ساخته می شود. این تیپ هود لامینار می تواند محیطی ضد عفونی شده برای آزمایش های کشت سلولی نیز ایجاد نماید. برای کار با مواد خطرناک از این نوع هود استفاده می شود. برای استفاده در آزمایشگاه های پزشکی، بیمارستان ها، مراکز تولیدی و تحقیقاتی به طور گسترده ای از هود لامینار تیپ 2 استفاده می شود. این تیپ هود استاندارد DIN آلمان، BS انگلستان و FDA آمریکا را دارد.

هود لامینار تیپ 3

تیپ 3 هود لامینار به طور کامل عایق گاز است و برای کارکنان آزمایشگاه و محیط های نگه داری نمونه بیشترین میزان محافظت را فراهم می کند. برای کار با پاتوژن های انسانی و مواد BSL-4  از این تیپ هود لامینار استفاده می شود.

در شرکت پویش شیمی رسام البرز انواع هود لامینار در تیپ های مختلفی به شما عزیزان عرضه می شود فقط کافی است نیاز خود را در نظر گرفته سپس مناسب ترین دستگاه را خریداری نمایید.

هود لامینار تیپ 1 و تیپ 2 چه تفاوت هایی با هم دارند؟

اکنون که درباره هود لامینار و انواع تیپ آن اطلاعاتی را به دست آوردید می خواهیم به بررسی تفاوت دو تیپ 1 و 2 این هود بپردازیم.

هود لامینار تیپ 1

این تیپ هود لامینار تنها برای محافظت کاربر از ذرات معلق در هوا کاربرد دارند. هوای اتاق به وسیله منطقه کار به درون هود کشیده می شود و از راه یک فیلتر HEPA از بالای کابینت عبور داده می شود.

هود لامینار تیپ 2 دارای انواع مختلفی است که در ادامه به 2 نوع آن می پردازیم.

هود لامینار تیپ 2 نوع A2

این نوع هود لامینار تیپ 2 هم از کاربر و هم از نمونه ای که با آن کار می کند محافظت و نگه داری می کند. هوایی که توسط HEPA فیلتر شده است، فضای داخل هود را پر می کند. در نتیجه فضایی مطمئن را برای کاربر آماده می کند. علاوه بر این فضایی غیر آلوده برای نگه داری از نمونه ای که قرار است بررسی شود نیز ایجاد می کند.

هود لامینار تیپ 2 نوع B2

این نوع هود لامینار فضا و هوایی تمیز و ضد عفونی شده را در داخل کابینت ایجاد می کند و از نمونه و کاربر محافظت می نماید.

با توجه به این توضیحات تفاوت اصلی تیپ 1 و تیپ هود لامینار این است که هود لامینار تیپ 2 علاوه بر کاربر از نمونه مورد آزمایش و بررسی نیز در برابر آلودگی ها حفاظت می کند.

هود لامینار تیپ 1 حداقل الزاماتی که برای جریان هوا است را ندارد و نمی تواند طرح های پیشرفته سیستم اگزوز که در اکثر هود های تیپ 2 وجود دارد را ارائه بدهد.

توصیه می شود مدتی یکبار سیستم های جریان هوای دستگاه را بررسی کنید تا در صورت هر گونه نقص و مشکل، آن را برطرف نمایید. در هنگام کار با این دستگاه از روپوش مناسب استفاده نمایید. در صورتی که می خواهید اطلاعات بیشتری درباره قیمت هود لامینار و انواع آن به دست آورید می توانید با کارشناسان شرکت پویش شیمی رسام البرز تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X