کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف

خانه    بلاگ      کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف
کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی

در آزمایشگاه های مختلف برای آن که بتوان به نتایج درست و دقیق دست پیدا کرد باید از وسایل و تجهیزات مناسب و با کیفیت مانند تجهیزات آزمایشگاهی در کرج استفاده نمود. اگر قصد دارید با کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف آشنا شوید حتما ادامه مطالب را دنبال نمایید.

همانطور که گفتیم اگر بخواهید در آزمایش های مختلفی که انجام می دهید به نتایج دقیق و درستی دست پیدا کنید باید از تجهیزات آزمایشگاهی مناسبی استفاده کنید. هر نوع فعالیتی که در آزمایشگاه انجام می شود نیازمند استفاده از وسیله مناسب با همان کار است. این تجهیزات شامل وسایل ساده تا پیچیده می شوند. بعضی از این تجهیزات در آزمایشگاه های مختلف به صورت مشترک قابل استفاده هستند. در ادامه کاربرد مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی که در آزمایشگاه های مختلف استفاده می شود را با هم بررسی می کنیم.

 سمپلرهای آزمایشگاهی ( Micropipette)

در تمامی آزمایشگاه های پیشرفته از سمپلرهای آزمایشگاهی استفاده می شود. در واقع بیشتر از 60 سال است که در آزمایشگاه های شیمی، داروسازی، تشخیص طبی، پزشکی قانونی و … از این وسیله استفاده می شود. از سمپلرهای آزمایشگاهی برای حجم برداری دقیق از نمونه ها استفاده می شود و با توجه به نوع نمونه و نیازی که کاربر دارد در مدل ها و حجم های مختلفی به بازار عرضه می شود.

 لوله های آزمایش (Test tubes )

یکی از رایج ترین تجهیزاتی که در آزمایشگاه های مختلف استفاده می شود، لوله های آزمایش اند. این وسایل کاربردی با توجه به موارد استفاده در انواع و ابعاد و جنس های مختلفی ساخته می شوند و وارد بازار می شوند. به عنوان مثال لوله های فالکون یا مخروطی برای سانتریفیوژ کردن مواد مناسب اند.

 شیشه آلات آزمایشگاهی ( Laboratory Glasses)

در آزمایشگاه ها از وسایل و ظروف شیشه ای نیز استفاده می شود. در واقع می توان گفت شیشه آلات آزمایشگاهی که به شکل بشر، مزور، ارلن و … هستند در تمامی آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. البته این شیشه آلات آزمایشگاهی از مواد مختلفی ساخته می شوند در نتیجه ویژگی های متفاوتی خواهند داشت که باعث می شود هر کدام از آن ها کاربرد ویژه ای داشته باشند.

یکی از مشهورترین شیشه آلات آزمایشگاهی، ارلن یا فلاسک های حجمی نام دارد. از ارلن برای نگه داری حجمی از مایعات استفاده می شود. در آزمایشگاه های شیمی از ارلن برای تهیه و رقیق کردن محلول های استاندارد استفاده می شود. با توجه به این مسئله، ارلن در اندازه ها و حجم های مختلفی ساخته می شوند به عنوان مثال ارلن 50 میلی لیتر، 125 میلی لیتر، 250 میلی لیتر، 500 میلی لیتر یا 1000 میلی لیتر در بازار وجود دارد که شما می توانید مطابق با نیازتان آن را انتخاب نمایید.

شیشه آلات آزمایشگاهی

 بشر و مزور ( Beaker and Measuring Cylinder)

از دیگر تجهیزات رایجی که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، بشر و مزور نام دارد. از این وسیله برای ذخیره سازی، جا به جایی و یا مخلوط کردن مواد استفاده می شود. اندازه ها و تنوع این ظروف زیاد است و در جنس های مختلفی مانند شیشه ای و پلاستیکی تولید می شوند.

ترمومتر (Thermometer )

یکی از وسایلی که تقریبا همه افراد آن را می شناسند ترمومتر نام دارد که در خانه برای سنجش و اندازه گیری دمای بدن استفاده می شود. ترمومتر های آزمایشگاهی نیز تقریبا مانند همین وسایل هستند با این تفاوت که با آن ها دمای بدن اندازه گیری نمی شود بلکه دمای محلول ها و مواد مختلف را اندازه گیری می کند. ترمومتر های آزمایشگاهی در انواع مختلف ساده، دیجیتال و … تولید می شوند و دقت درجه بندی آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

 بورت (burette )

از تجهیزات مشهوری که در آزمایشگاه های مختلف کاربرد دارد، می توان به بورت اشاره کرد. از این وسیله برای اندازه گیری حجمی محلول ها و تیتراسیون استفاده می شود. بورت به صورت استوانه ی مدرج ساخته می شود و در انتهای آن یک شیر تخلیه قرار دارد. رایج ترین انواع بورت، 50 میلی لیتر، 25 میلی لیتر و 10 میلی لیتر است که با توجه به نیاز کاربر از آن ها استفاده می شود.

بورت

انکوباتور آزمایشگاهی ( Laboratory Incubator)

یکی از تجهیزاتی که در آزمایشگاه های میکروبیولوژی کاربرد زیادی دارد، انکوباتور آزمایشگاهی است که ممکن است در سایر آزمایشگاه ها خیلی مشاهده نشود. از این وسیله برای کشت سلول یا میکروارگانیسم ها استفاده می شود زیرا کشت این ها نیاز به فراهم کردن شرایط خاصی مانند دما و رطوبت مشخصی می باشد. این وسیله نیز با توجه به نوع نیازی که آزمایشگاه دارد در انواع مختلف مانند مدل کلاسیک یا یخچالدار ساخته می شود. برخی از انواع دیگر این وسیله مجهز به شیکر هستند که هم شرایط مناسب برای رشد میکروارگانیسم ها را فراهم می کنند و هم مواد را با یکدیگر مخلوط می کنند.

 سانتریفیوژ (Centrifuge )

سانتریفیوژ ها از جمله تجهیزات پر کاربرد در هر آزمایشگاه به حساب می آیند. اما استفاده از آن نیاز به مهارت داشتن و آموزش های خاصی می باشد زیرا اگر در نحوه چیدمان لوله ها و یا نصب روتور اشتباهی رخ دهد، می تواند نتایج جبران ناپذیری برای آزمایشگاه و کاربر داشته باشد. به همین دلیل قبل از استفاده از این وسیله باید کار با آن را یاد بگیرید.

 دستگاه اتوکلاو ( Autoclave)

دستگاه اتوکلاو کاربرد های خاص خود را دارد اما در هر آزمایشگاهی آن را نمی توانید ببینید. در آزمایشگاه هایی که نیاز به استریل کردن مواد و تجهیزات باشد، بی تردید باید از دستگاه اتوکلاو استفاده شود. این وسیله نیز مانند دیگر وسایل آزمایشگاه، انواع و ابعاد مختلفی دارند که متناسب با نیاز آزمایشگاه خریداری می شوند.

اتوکلاو

 دسیکاتور (desiccator )

دسیکاتور آزمایشگاهی ظرفی است ضد رطوبت که با کمک یک ماده خشک کننده مناسب که در قسمت پایین آن قرار دارد، رطوبت را کم می کند. از این وسیله هم برای خنک کردن اجسام گرم شده و هم برای ذخیره سازی اجسام خشک که نباید در معرض رطوبت موجود در هوا قرار بگیرند، استفاده می کنند.

جمع بندی

یکی از شاخه های علمی، حوزه آزمایشگاه است که ابعاد مختلفی دارد. به همین دلیل در سراسر دنیا آزمایشگاه های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها فعالیت خاصی انجام می دهند مانند آزمایشگاه شیمی، فیزیک، داروسازی، تشخیص طبی و … در هر کدام از این آزمایشگاه ها متناسب با نوع فعالیتی که دارند از تجهیزات مختلفی استفاده می شود. در این مقاله به برخی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی که در آزمایشگاه های مختلف کاربرد دارد پرداختیم.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X