ویژگی هات پلیت مگنت آزمایشگاهی چیست؟

خانه    بلاگ      ویژگی هات پلیت مگنت آزمایشگاهی چیست؟
ویژگی هات پلیت مگنت آزمایشگاهی چیست؟

در آزمایشگاه های مختلف تحقیقاتی، پزشکی و … از وسایل مختلفی استفاده می شود که یکی از پر کاربرد ترین آن ها هات پلیت مگنت آزمایشگاهی نام دارد که توسط شرکت پویش شیمی رسام البرز به بازار عرضه می شود. این وسیله کاربرد مشخصی داشته و دارای ویژگی های به خصوصی است به همین دلیل اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این رابطه به دست آورید با ما همراه شوید.

هات پلیت آزمایشگاهی چیست؟

اجاق بشقابی یا هات پلیت آزمایشگاهی از جمله تجهیزات آزمایشگاهی به حساب می آید که کاربرد بسیار زیادی در آزمایشگاه های مختلف دارد. به طور معمول به عنوان یک صفحه حرارتی، برای ترکیب کردن و حل کردن محلول ها و گرم کردن نمونه ها در ظروف آزمایشگاهی از این وسیله استفاده می شود.

Hot Plate یا هات پلیت چه کاربرد هایی دارد؟

دستگاه هات پلیت آزمایشگاهی وسیله ای کوچک و رومیزی است که صفحه ای از جنس آلومینیوم یا فلز رسانا و یا سرامیک دارد. با قرار گرفتن شیشه آلات آزمایشگاهی که حاوی محلول هستند بر روی صفحه این دستگاه، حداقل دو المنتی که هات پلیت دارد باعث گرم شدن محلول و یا مواد جامد و ترکیب شدن آن ها می شود.

علاوه بر این، دستگاه هات پلیت مجهز به نور مادون قرمز به منظور تولید گرما، کنترل گر دما، مقاوم الکتریکی، پیچ چرخش، موتور که عموما به صورت القای تک فاز 2 است، سیستم کنترل خاموش و روشن می باشد. تمامی این امکانات باعث شده هات پلیت تبدیل به وسیله ای پر کاربرد و رایج در تمامی آزمایشگاه شود.

ویژگی های مهم هات پلیت مگنت آزمایشگاهی کدام اند؟

هر وسیله ای دارای ویژگی ها و خصوصیاتی می باشد که کاربرد آن را ویژه می کند. دستگاه هات پلیت مگنت آزمایشگاهی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به معرفی مهم ترین ویژگی های این دستگاه می پردازیم.

  • نحوه کار با این دستگاه آسان است.
  • این دستگاه تایمر 990 دقیقه ای دارد که همراه با دکمه auto off کار می کند.
  • قطر صفحه دستگاه 175 میلی متر می باشد.
  • به طور معمول این دستگاه قیمت مناسبی دارد.
  • هات پلیت ها انواع مختلفی دارند. بعضی از آن ها چند شعله ای هستند و قابلیت کنترل و تنظیم جداگانه هر شعله را دارند. بعضی دیگر تنظیمات یکسانی دارند و کاربر می تواند محلول های مختلفی را در شرایطی یکسان آزمایش کند. برخی دیگر از این دستگاه ها دارای تایمر هستند که می توانند منبع حرارتی را بعد از گذشت مدت زمان تنظیم شده، خاموش نمایند.

 

انواع هات پلیت کدام است؟

بر اساس این که سطح عنصر گرم کننده دستگاه هات پلیت از چه جنسی باشد، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که در ادامه به 4 مورد از مهم ترین آن می پردازیم.

1- هات پلیت سرامیک سفید در مقابل انواع خراش و مواد شیمیایی مقامت بالایی دارد و خیلی سریع گرم می شود.

2- نوع دیگر هات پلیت سطح گرم کننده از جنس فولاد ضد زنگ دارد که با روکش پروسلین پوشانده شده است. این نوع هات پلیت به سرعت خنک می شود و در برابر خوردگی مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد.

3- مدل دیگر آن که از پودر آلومینیوم ساخته شده در برابر ورقه شدن مقاومت بالایی دارد و می تواند حرارت را به صورت یکنواخت در سطح عنصر گرم کننده پخش نماید.

4-نوع دیگری از هات پلیت وجود دارد که سفالینی است و به نام هات پلیت های نگه دارنده شناخته می شوند. این نوع هات پلیت یک دقیقه بعد از حرارت دیدن در مایکروویو 1200 واتی، حدود نیم ساعت گرم می ماند ولی می توان دسته ها و لبه های آن را بدون آسیب دیدن گرفت زیرا آن ها گرم نمی شوند.

در کنار انواع مختلف هات پلیت، نوع دیجیتالی آن نیز وجود دارد که به هات پلیت استیرر دیجیتالی مشهور است. این دستگاه یک صفحه دیجیتالی دارد و کاربر می تواند به کمک آن دما و سرعت هم زدن ماده را به صورت کاملا دقیق کنترل و تنظیم نماید.

در هنگام کار با هات پلیت مگنتی به نکات ایمنی توجه فرمایید.

  • همواره از وجود یک صافی بین محل هات پلیت و مواد قابل احتراق بالای آن مطمئن شوید.
  • این دستگاه را از دسترس کودکان و افرادی که نمی دانند چطور با آن کار کنند، دور نگه دارید.
  • یکی از خطراتی که این دستگاه دارد احتمال آتش سوزی و سوختگی می باشد پس مراقب باشید.
  • در هنگام انتخاب هات پلیت مناسب، باید به اندازه ظرف یا لوله ای که قرار است آن را گرم کنید، طیف و دقت دمایی مورد نظر، قابلیت هم زدن و دقت آن، تعداد فضا، نزدیک بودن به منبع برق و نوع آن و … متناسب با هدف مورد نظرتان باشد.

به چند روش می توان شیشه آلات را با هات پلیت مگنتی گرم کرد؟

به طور معمول می توان با 2 روش، شیشه آلات را به وسیله هات پلیت مگنتی حرارت داد. این 2 روش عبارتند از موارد زیر:

1- در روش اول می توان شیشه آلات را در بالای هات پلیت آویزان کرد به طوری که به صورت مستقیم با آن در تماس نباشد. با این روش دمای شیشه پایین می آید و سرعت تبادل گرمایی آهسته می شود و عمل گرم کردن نیز تقویت خواهد شد. برای آزمایش هایی که نقطه جوش پایینی دارند این روش مناسب است.

 

2- نام روش دوم نصب خیمه ای است. در این روش شیشه آلات بالای هات پلیت آویزان شده و یک بالن با پوششی به شکل دامن از ورق قلع یا حلب را در بر می گیرد. این پوشش که به شکل دامن است باید از گردن بالن شروع شود و سطح پلیت را بپوشاند ولی نباید با لبه های بالن تماس داشته باشد اما در عوض باید اکثر سطح پلیت را بپوشاند. برای شیشه آلاتی که گرم شدن آن ها در دماهای بالاتر اتفاق می افتد مناسب می باشد. با کمک این روش آن ها را بهتر می توان در برابر جریان های خنک هوا محافظت کرد.

هر دو روش، ارزان، کارآمد و امن است و نیازی نیست کاربر بعد از استفاده از حمام منتظر خنک شدن آن باشد.

قیمت دستگاه هات پلیت مگنتی چقدر است؟

همانطور که گفتیم این دستگاه دارای انواع مختلفی است که باعث می شود قیمت هر کدام از آن ها متفاوت باشد. اگر قصد خرید دارید بهتر است برای اطلاع دقیق از قیمت هات پلیت مگنتی آزمایشگاهی با کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

شرکت پویش شیمی رسام البرز با عرضه بهترین و با کیفیت ترین دستگاه های هات پلیت در انجام آزمایشاتی دقیق به شما کمک خواهد کرد.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X