وسایل مورد نیاز برای کشت باکتری

خانه    بلاگ      وسایل مورد نیاز برای کشت باکتری
وسایل مورد نیاز برای کشت باکتری

ابزار کشت میکروبی یکی از ابزارهای پرکاربردی است که در بسیاری از پروژه های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مهارت های لازم نحوه کار با آن است که در زیر توضیح داده شده است.

برای رشد باکتری ها از ابزارها و محیط های کشت متفاوتی استفاده می شود. انواع محیط های کشت با توجه به هدف کشت تعیین می شود و برای آشنایی با آنها می توانید به مقاله مرتبط در سایت تبیان و سایر منابع مراجعه کنید. کاربردی ترین ابزارهای کشت شامل مواردی است که برای حذف باکتری ها استفاده می شود.

  • لوله های کشت

انواع مختلفی از لوله های آزمایش در آزمایشگاه میکروبیولوژی استفاده می شود. یکی از آنها لوله آزمایش رایج است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از این لوله ها برای رشد و تولید مثل میکروارگانیسم ها در محیط کشت مصنوعی (جامد یا مایع) استفاده می شود. دهانه این لوله ها با پنبه بسته می شود. دهانه برخی از لوله ها ممکن است به جای پنبه با فولاد ضد زنگ مسدود شود. برای برخی از لوله های آزمایش از پیچ های لاستیکی و پلاستیکی استفاده می شود.

  • پتری دیش (بشقاب)

ظروف شیشه ای درب دار وجود دارد که محیط کشت در آنها ریخته می شود و پس از جامد شدن محیط از آنها برای پرورش باکتری استفاده می شود.

بشقاب ها به طور کلی پلاستیکی هستند و در اندازه های مختلف موجود هستند. محیط مذاب در صفحات سرد می شود و جامد می شود که سطح زیادی برای کشت میکروب ها دارند. صفحات پس از کشت به صورت وارونه انکوبه می شوند. این عمل از تجمع آب در محیط کشت و گسترش کلنی ها جلوگیری می کند.

سوآپ

وسیله ای چوبی شبیه گوش پاک کن بلند که در یک سر آن پنبه برای نمونه برداری دارد

اسلاید

در کارهای میکروبیولوژیکی از اسلایدهای مختلفی استفاده می شود. ساده ترین نوع اسلاید شیشه ای صاف است که برای رنگ آمیزی باکتری ها استفاده می شود.

اتوکلاو

این دستگاه ساختاری شبیه زودپز آشپزخانه دارد. در این دستگاه از حرارت و فشار بخار استفاده شده است. با بالا بردن دمای دستگاه تا 121 درجه سانتیگراد و افزایش فشار به 1.5 اتمسفر، ظرف مدت 15 دقیقه تجهیزات و محیط کشت را استریل می کنند. این دستگاه ایجاد حرارت مرطوب می کند و از آن برای استریل کردن محیط های کشت و … استفاده می شود.

انکوباتور

دستگاهی است که دمای مناسبی را برای رشد، تولید مثل و تشکیل کلنی فراهم می کند. دمای آن قابل کنترل است (حداکثر 60 تا 80 درجه سانتیگراد) زیرا اغلب باکتری های بیماری زا معمولاً در دمای تقریباً برابر با دمای بدن انسان یعنی 37 درجه سانتیگراد رشد می کنند که معمولاً دمای انکوباتور در آزمایشگاه ها روی 37 تنظیم می شود. درجه خواهد بود

هود لامینار

هودهایی وجود دارند که برای محافظت از اپراتور و محیط در برابر عوامل بیولوژیکی که سطح خطر پایینی دارند طراحی شده اند. این هودها شامل یک محفظه بسته با قسمت باز برای دسترسی به محصولات می باشد. هود لامینار با فیلتر هپا در سه کلاس I, II, III بوده و مخصوصاً در آزمایشگاه های بیولوژیکی برای جلوگیری از خروج عوامل آلی از آزمایشگاه استفاده می شود.

از هودهای میکروبیولوژی برای ایجاد فضایی تمیز بر روی میز کار، انجام برخی فعالیت های آزمایشگاهی، کنترل کیفی صنایع غذایی، مونتاژ، بسته بندی و ساخت برخی محصولات و … استفاده می شود.در هودهای لامینار، هوا از فیلترهای هپا با راندمان بالا عبور می کند و ذرات و آلودگی را از بین می برد و هوای در حال گردش را تمیز می کند.

هودهای جریان آرام شامل یک پد فیلتر – یک فن و یک فیلتر هپا هستند. فن موجود در دستگاه هوا را از پد فیلتر که محل ماندن ذرات گرد و غبار است می مکد. پس از آن، هوایی که از سد فیلتر اولیه عبور کرده است باید از فیلتر HEPA عبور کند که ذرات کوچکتر مانند قارچ ها، باکتری ها و ذرات گرد و غبار را فیلتر می کند. هوای استریل شده مجددا وارد فضای اجرا یا بالون پرفورمنس می شود و بقیه کارها را می توان در فلاسک بدون خطر ضدعفونی انجام داد.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X