ورتکس آزمایشگاهی چیست؟ (بررسی انواع ورتکس آزمایشگاهی)

خانه    بلاگ      ورتکس آزمایشگاهی چیست؟ (بررسی انواع ورتکس آزمایشگاهی)
ورتکس آزمایگاهی

در آزمایشگاه ها برای انجام فعالیت های مختلف از وسایل گوناگونی باید استفاده شود. یکی از این وسایل ساده و کاربردی، ورتکس آزمایشگاهی نام دارد. شرکت پویش شیمی رسام البرز این وسیله را در انواع مختلفی به بازار عرضه می کند. در صورتی که می خواهید اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید حتما به ادامه مقاله توجه فرمایید.

ورتکس یا vortex به چه معنا است؟

به چرخش دایره ای بخشی از سیال به دور یک محور ثابت را ورتکس یا گردابه می گویند. با کمک این چرخش قسمت هایی که در اطراف سیال در حال چرخش هستند، ساکشن می شوند. بیشترین میزان سرعت چرخش جریان در مرکز قرار دارد و با فاصله گرفتن از مرکز، سرعت چرخش نیز کمتر می شود. به عنوان مثال جریان آبی که به داخل سینک ریخته می شود، طوفان های بزرگ و … از جمله نمونه های ورتکس یا گردابه به حساب می آیند.

دستگاه ورتکس آزمایشگاهی چیست؟

اکنون که معنای کلمه ورتکس را متوجه شدید می توانید حدس بزنید که دستگاه ورتکس چگونه دستگاهی است. این دستگاه یک وسیله کاربردی می باشد که برای مخلوط کردن نمونه های داخل ویال ها و یا لوله هایی با حجم کم در بیشتر آزمایشگاه ها از آن استفاده می شود. این دستگاه بر روی محور خود حرکت چرخشی و حالت اوربیتالی دارد. ساختار این دستگاه شامل یک موتور الکتریکی با شفتی به حالت عمودی است و به یک قطعه لاستیکی فشرده که اندکی از مرکز دورتر نصب شده، وصل می شود. دستگاه ورتکس به عنوان موتور عمل می کند و قطعه لاستیکی فقط برای حرکت دایره ای در نوسان و چرخش خواهد بود.

فعالیت دستگاه ورتکس به چه صورت است؟

زمانی که یک لوله آزمایشی یا یک کانتینر مناسب دیگر به فنجان لاستیک یا لبه دستگاه ورتکس برخورد نماید موتور دستگاه شروع به روشن شدن می کند. با روشن شدن موتور، شفت و لاستیک به چرخش در می آیند و سپس گرداب ایجاد می شود. اکثر دستگاه های ورتکس آزمایشگاهی با فرمت 2 یا 4 پلاگین طراحی و ساخته شده اند. سرعت چرخش دستگاه متغیر است و از 100 تا 3200 دور در دقیقه قابل تغییر می باشد.

دستگاه به 2 روش دائم یا لحظه ای فعالیت می کند. در روش دائم، دستگاه به صورت پیوسته و دائم روشن بوده و عملیات ورتکس را انجام می دهد اما در روش لحظه ای فقط زمانی که به لاستیک دستگاه فشار وارد شود روشن می شود و تا زمانی که فشار وجود دارد به چرخش خود ادامه می دهد.

دستگاه ورتکس چه کاربردهایی دارد؟

استفاده از دستگاه ورتکس معمولا در آزمایشگاه های علوم زیستی رواج زیادی دارد. در آزمایشگاه های کشت سلولی و میکروب شناسی نیز استفاده از این دستگاه امکان دارد و از آن برای تعلیق سلول ها استفاده خواهد شد. در آزمایشگاه بیوشیمیایی یا تحلیلی هم می توان برای مخلوط کردن معرف های یک آزمایش و یا برای ترکیب یک نمونه آزمایشی و یک رقیق کننده از دستگاه ورتکس استفاده کرد.

ورتکس می تواند لوله های آزمایش، استوانه ها، ویال ها و در بعضی مواقع میکروپلیت ها را پردازش نماید. به همین خاطر این ابزار از مواد اولیه با کیفیت و محکم و فاقد خوردگی ساخته می شود تا فعالیت منظم و سنگین را بتواند تحمل کند. به همین منظور شرکت پویش شیمی رسام البرز بهترین و با کیفیت ترین نوع این دستگاه را به بازار عرضه می کند تا نیاز مصرف کنندگان به خوبی پاسخ داده شود.

دستگاه ورتکس آزمایشگاهی چه انواعی دارد؟

دستگاه ورتکس آزمایشگاهی ساختار و هندسه بسیار متنوع و گوناگونی دارد. طبق یک تقسیم بندی که در بالا نیز اشاره کردیم این دستگاه به دائم و لحظه ای تقسیم بندی می شود. طبق یک تقسیم بندی دیگر این دستگاه دارای انواع آنالوگ و دیجیتال می باشد که در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها می پردازیم.

  • ورتکس آزمایشگاهی آنالوگ

ورتکس آزمایشگاهی آنالوگ یک صفحه کلید و ولوم دارد تا به کمک آن ها سرعت چرخش دستگاه قابل کنترل باشد. تنظیمات این نوع دستگاه ورتکس با کمک کلید پاور و ولوم سرعت انجام می شود و امکانات بیشتری ندارد. این نوع دستگاه ورتکس قیمت مناسبی دارد و از نظر کارایی و کیفیت، مانند نوع دیگر آن می باشد در نتیجه تفاوت زیادی با هم ندارند.

  • ورتکس آزمایشگاهی دیجیتال

این نوع دستگاه ورتکس یک صفحه نمایش دیجیتال دارد که با کمک آن می توان سرعت چرخش دستگاه، تایمر، تنظیمات حالت دستی و پیوسته حرکت کردن آن را انجام داد. ورتکس آزمایشگاهی دیجیتال قابلیت کنترل دما هم دارد. زمانی که این دستگاه در حال فعالیت است به خاطر انرژی جنبشی، دمای نمونه تا حدی افزایش می یابد. در برخی از نمونه ها که این تغییرات دمایی بر آن ها تاثیرگذار است باید دمای نمونه کنترل بشود. در این صورت حتما باید از ورتکس آزمایشگاهی دیجیتال استفاده بشود تا بتوان دما را کنترل کرد. با کمک این نوع ورتکس، تجزیه و تحلیل در آزمایش های گوناگون به راحتی و با حداقل میزان خطا انجام می شود.

امکانات و ویژگی های اضافی دستگاه ورتکس کدامند؟

ورتکس ها می توانند برای کاربرد های انکوباسیون، دما را در سرعت های مختلف اختلاط به صورت دقیق کنترل کنند در نتیجه از آن ها برای موارد مختلفی از کاربردهای زیست شناسی مولکولی مانند واکنش های ایمونوشیمیایی، تجزیه و تحلیل آنزیم ها و پروتئین ها، تجزیه و تحلیل ریز آرایه و … می توان استفاده کرد.

دستگاه های ورتکس جدیدی نیز در دستگاه های انکوباتور استریل طراحی شده اند که می توانند شرایط حرارتی واکنش را در طول فرآیندهای اختلاط مداری به صورت کاملا دقیق کنترل نمایند. به هر صورت در محصولات پیچیده بیوشیمیایی ثبات ترمودینامیکی اهمیت بسیار زیادی دارد که فراهم آمدن این شرایط توسط دستگاه ورتکس خیلی مهم است.

قیمت دستگاه ورتکس آزمایشگاهی چقدر است؟

همانطور که در این مقاله مشاهده کردید دستگاه ورتکس آزمایشگاهی دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن ها ویژگی ها و امکانات به خصوصی دارند. در نتیجه قیمت هر کدام از این دستگاه ها متفاوت است. در صورتی که می خواهید از قیمت دستگاه ورتکس مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید بهتر است با کارشناسان مربوطه در شرکت پویش شیمی رسام البرز تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X