نکات لازم برای نگهداری و تعمیر دستگاه های آزمایشگاهی

خانه    بلاگ      نکات لازم برای نگهداری و تعمیر دستگاه های آزمایشگاهی
نکات لازم برای نگهداری و تعمیر دستگاه ها در آزمایشگاه

تعمیر و نگهداری تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی یکی از اصلی ترین کارهایی است که در حین کار در آزمایشگاه باید به آن توجه شود.

به همین منظور در این مقاله سعی داریم نکات لازم را برای نگهداری تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی ارائه دهیم تا بتوانید در حین استفاده صحیح از آنها از آسیب دیدن دستگاه ها جلوگیری کنید.

وظایف پرسنل برای نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

پرسنل آزمایشگاه مهمترین مسئولیت حفاظت و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی و انواع دستگاه ها را بر عهده دارند چرا که این افراد به صورت مستقیم و روزانه از این تجهیزات استفاده می کنند. بنابراین کوچکترین مسئله و مشکلی که برای دستگاه ها و تجهیزات پیش می آید باید سریعاً با مسئول آزمایشگاه در میان گذاشته شود تا در اسرع وقت مشکل برطرف شود. زمانی که ایراد و ایرادات از پایه و قبل از گسترش آن رفع شود، هزینه کمی خواهد داشت، اما با گسترش آن به احتمال زیاد هزینه های زیادی برای سرویس و تعمیر آن باید پرداخت شود.

و آن دستگاه یا تجهیزات حتی ممکن است کارایی خود را از دست بدهند.

و کارفرما مجبور به تعویض و خرید دستگاه جایگزین برای آن می شود.

بنابراین یک کارگر آزمایشگاه باید هوشمندانه عمل کند.

و در نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی کوشا باشید.

و روش های صحیح استفاده از دستگاه های مربوط به خود را بیاموزد و در صورت بروز هر گونه مشکل یا حادثه تا رسیدن تعمیرکار و سرویسکار اقدامات لازم را انجام دهد. شرکتی که این دستگاه ها و تجهیزات را تهیه می کند نیز باید بلافاصله کارشناسان خود را به آزمایشگاه بفرستد و یا دستگاه را برای رفع ایرادات و راه اندازی مجدد دستگاه به کارگاه خود منتقل کند.

نکاتی برای نگهداری از تجهیزات

استفاده از دستگاه ها بر اساس دستورالعمل های موجود در دفترچه راهنما

تجهیزات آزمایشگاهی همچنین دارای دفترچه راهنما (به صورت چاپی یا PDF) برای دستگاه های دیگر است.

دفترچه راهنما پیش نیازی است که با قرار گرفتن در دسترس مصرف کنندگان، ضمن آشنایی با تجهیزات، برنامه های نگهداری و نظافت، نکات عیب یابی و تغییر کدهای خطا را به منظور جلوگیری از آسیب و آسیب به آنها توصیه می کنم. بودن .

در واقع این جزوه بخشی از دستگاه و تجهیزاتی است که با ارائه نکات ایمنی در هنگام نصب، استفاده و نگهداری، نگهداری و گارانتی و خدمات پس از فروش سعی در کمک به مواد مصرفی دارد.

البته باید توجه داشت که امروزه با پیشرفت تکنولوژی، اکثر محققین و مصرف کنندگان از کتابچه های راهنمای چاپی استفاده نمی کنند (آنها را یا در سطل زباله می اندازند یا در کشو می گذارند).

برای این منظور بهتر است برای کارایی بیشتر این نوت بوک ها را به صورت PDF در یک پوشه معمولی در آزمایشگاه ذخیره کنید.

نظافت وسایل و تجهیزات

نظافت و استریل کردن وسایل بعد از هر بار استفاده یکی از کارهای مهمی است که مصرف کنندگان باید انجام دهند. کثیفی و گرد و غبار روی تجهیزات باعث می شود این دستگاه ها به مرور زمان از کار بیفتند و غیر قابل استفاده شوند.

مراقبت از این دستگاه ها قبل از بروز مشکلات می تواند در دراز مدت به صرفه جویی در هزینه در آزمایشگاه کمک کند. همانطور که کریگ فولکمن، مهندس خدمات صحرایی در آزمایشگاه های BioNiQuest در دانویل، کالیفرنیا، می گوید: «ا”گر از سانتریفیوژ آزمایشگاهی استفاده می کنید، باید آن را بعد از استفاده تمیز کنید و اجازه ندهید کثیفی روی آن نفوذ کند.”»

البته باید توجه داشته باشید که برای تمیز کردن و استریل کردن هر دستگاه و تجهیزات باید از محلول و مواد شوینده خود استفاده کنید و در نهایت هر کدام را با کمک آب مقطر درست کنید.

مقاله پیشنهادی:وسایل مورد نیاز برای کشت باکتری

تعیین برنامه نگهداری هر یک از تجهیزات

یکی از نکات مهمی که در آزمایشگاه ها باید به آن توجه کرد این است که زمان بندی تعمیر و نگهداری هر یک از تجهیزات مشخص شود که چرا هر یک از تجهیزات در آزمایشگاه طبق برنامه زمانی خاصی (که عموماً در دفترچه راهنما مشخص شده است) نگهداری می شود. .

همچنین توصیه می شود که برنامه را برای هر قطعه از تجهیزات کپی کنید و آن را روی دستگاه یا نزدیک آن قرار دهید تا همه افراد در آزمایشگاه بدانند در هر زمان چه کاری باید انجام شود.

داشتن ابزار تعمیر تجهیزات در آزمایشگاه

از سال 1383 با توجه به سمینارهایی که در مورد تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی در سراسر شمال شرق ارائه شد، استفاده از یک سری ابزار برای انجام و تعمیر تجهیزات در آزمایشگاه پیشنهاد شد.

این ابزارها شامل چراغ قوه، پیچ گوشتی های چند منظوره (شاخ دار و فیلیپس)، انبردست، انبردست برش کناری، آچار، قیچی، دستگاه های اندازه گیری (ترازو، متر نواری یا خط کش)، چکش کوچک، چاقوی جیبی، مولتی متر، تستر قطبی (برای آزمایش) می باشد. مدارهای الکتریکی) و یک جعبه ابزار قفل شونده.

البته موارد دیگری که ممکن است بخواهید در محیط آزمایشگاه داشته باشید عبارتند از: روان کننده ها (مانند روغن)، هوای فشرده، مجموعه ای از آچارهای آلن و متریک آمریکایی و متریک، مته و نوار برق.

توجه به نصب و راه اندازی تجهیزات در آزمایشگاه

یکی از نکات مهمی که در استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی باید به آن توجه شود نصب و راه اندازی دستگاه های آزمایشگاهی است زیرا بی توجهی به این موضوع می تواند صدمات و آسیب های زیادی را به دستگاه وارد کند.

بنابراین در صورت توقف ناگهانی یکی از قطعات تجهیزات باید از اتصال و نصب دستگاه اطمینان حاصل کرد. زیرا در آزمایشگاه ها امکان شل شدن سیم برق، پریدن فیوز و … وجود دارد.

همچنین لازم است در مرحله بعد ببینید که آیا راه اندازی مجدد دستگاه به رفع مشکل کمک می کند یا خیر. یا اگر دستگاه یک دستگاه مکانیکی است، ببینید آیا چیزی مانند گرد و غبار می تواند باعث اختلال در عملکرد دستگاه شود.

اگر پس از بررسی این موارد مشکل همچنان پابرجاست، بهتر است کدهای خطا یا پیام ها و همچنین تمام کارهایی که در طول مشکل انجام داده اید را یادداشت کنید.

به عنوان مثال اگر دستگاه اسانتریفیوژ آزمایشگاهی از کار افتاد، باید مشکلی که باعث توقف چرخه و فرآیند این دستگاه شده است را جویا شد و همچنین دید که آیا این مشکل از سازنده این دستگاه است یا خیر.

و در نهایت بهتریم راه حل تماس با تعمیرکار است که، ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه، باعث می شود بتوانید به راحتی دستگاه را مجددا راه اندازی کنید .

اگر به یک تعمیرکار متخصص نیاز داشتید با متخصصین ما در پویش شیمی رسام البرز تماس حاصل فرمایید .

جلوگیری از آسیب به دستگاه ها

اگر تصمیم دارید دستگاه ها را با کمک ابزار مناسب تعمیر کنید، باید مطمئن شوید که این کار به دستگاه آسیبی وارد نمی کند و مطمئن شوید که می توانید چیزهایی را که جدا کرده اید دوباره سرهم کنید.

البته لازم به ذکر است که دستگاه ها و دستگاه هایی که تحت گارانتی یا قرارداد سرویس هستند، نباید در داخل منزل تعمیر شوند، زیرا ممکن است گارانتی را باطل کند.

در واقع باید تجهیزات بسیار سنگین، بسیار گران قیمت، با تلرانس دقیق (مانند میکروسکوپ آزمایشگاهی) یا با ولتاژ بالا، لیزر و … برای تعمیر در اختیار متخصصان قرار گیرد.

تعمیر دستگاه با پویش شیمی رسام البرز

در صورت بروز مشکل با متخصصین ما در پویش شیمی رسام البرز تماس حاصل فرمایید تا علاوه بر مشاوره رایگان تلفنی با کمک و پشتیبانی فنی شما را در مراحل نصب و تعمیر دستگاه های آزمایشگاهیتان یاری کنیم .

لازم به ذکر است قبل از انجام هر کاری توجه داشته باشید که عدم مراجعه به تعمیرکار ممکن است آسیب جدی و جبان ناپذیری را برای دستگاه شما به همراه داشته باشد .

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X