نکات مهم مدیریت چرخه کار آزمایشگاه

خانه    بلاگ      نکات مهم مدیریت چرخه کار آزمایشگاه
نکات مهم مدیریت چرخه کار آزمایشگاه

تمامی تجهیزاتی که در یک آزمایشگاه وجود دارد جزء سرمایه های آن به حساب می آید به همین دلیل باید به نکات مهم مدیریت چرخه کار آزمایشگاه به درستی توجه شود تا بهره وری کار افزایش یابد. برای کسب مشاوره و راه اندازی آزمایشگاه حتما از افراد خبره کمک بگیرید و از توصیه ها و تخصص آن ها استفاده نمایید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن آزمایشگاه را مدیریت نمایید.

مراحل چرخه کار آزمایشگاه

چرخه کار آزمایشگاه حدود 4 مرحله را شامل می شود. هر کدام از این مراحل ویژگی ها و توضیحات مخصوص خود را دارند و تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد سیستم آزمایشگاه دارند. در ادامه این مراحل را نام می بریم و آن ها را بررسی می کنیم.

راه اندازی

اولین مرحله در خصوص مدیریت آزمایشگاه، راه اندازی است. در مرحله راه اندازی یک آزمایشگاه تازه تاسیس باید به موارد مهمی توجه داشته باشید از جمله این که آزمایشگاه خود را طراحی کرده و سکو بندی آزمایشگاه را متناسب با اهداف خود اجرا نمایید. نکته مهم و اساسی دیگر تهیه تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی است که برای انجام عملیات و فرآیندهای آزمایشگاهی پیش رو نیاز دارید.

توجه داشته باشید کارشناسان توصیه می کنند بهتر است کارکنان آزمایشگاه اطلاعات کافی از نحوه استفاده، نگه داری و تعمیر این وسایل خاص داشته باشند و موارد ایمنی را در این باره رعایت کنند. زیرا ممکن است بعد از خراب شدن قطعه ای از این وسایل، چند ماه طول بکشد تا قطعه جدید بیاید و کار برای مدتی متوقف شود. به همین دلیل است که پرسنل شما بهتر است تا حدودی اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند تا در مواقع ضروری از آن استفاده نمایند.

تجزیه و تحلیل عملیاتی

زمانی که شما وسایل و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه را تهیه کردید، عملیات را مشخص کرده و نیروی انسانی را مجهز نمودید، مرحله بعدی تجزیه و تحلیل عملیاتی می باشد. در توضیح این مرحله می توان گفت که در این مرحله وسایل و تجهیزات مورد نیاز که به صورت همیشگی و مداوم مورد استفاده قرار می گیرند از وسایل دیگری که برای کارها و اهداف تحقیقاتی و ارزیابی مورد استفاده قرار می گیرند مشخص و متمایز می شوند.

زمانی که این تجهیزات و وسایل تفکیک و جدا می شوند به افراد و پرسنل آزمایشگاه کمک می شود در صورتی که هر یک از این وسایل نباشد، در حین آشنایی و شناخت مشکلاتی که در آینده آزمایشگاه احتمال دارد به وجود آید، بتوانند از پشتیبانی کمک بگیرند.

نکات مهم مدیریت چرخه کار آزمایشگاه

جابجایی

همانطور که گفتیم خرید و فروش تجهیزات و وسایل آزمایشگاه کار بسیار مهمی است. اما مرحله مهم دیگر جابجایی آزمایشگاهی است که نیاز به هماهنگی بسیار وسیع و تلاش زیاد ده ها عامل مختلف دارد به همین دلیل است که انجام این مرحله با چالش ها و مشکلات خاصی همراه است. در کنار این سختی ها و مشکلات، جابجایی آزمایشگاهی نیاز به داشتن نظم و انضباط و دقت زیاد در جزئیات، همچنین درک و شناخت تمامی قسمت های متحرک آزمایشگاهی و نظارت جزئی در اجرای مناسب و صحیح این موارد می باشد.

این نوع نظارت های جزئی پیامد ها و نتایج مهمی را به دنبال دارد به عنوان مثال در صورتی که لوله کشی گاز به درستی انجام نشده باشد و یا این که گیرنده های برق در جای مناسب خود قرار نگرفته باشند، نصب و راه اندازی تجهیزات و وسایل آزمایشگاه با مشکل رو به رو می شود. به همین دلیل است که در مرحله جابجایی آزمایشگاهی فقط داشتن نظم و انضباط مهم نیست بلکه فرد باید با وسایل و تجهیزات آشنا باشد و نحوه کار آن ها را به خوبی بداند.

بهره وری

از دیگر مراحل مهم در فرآیند چرخه کار آزمایشگاه که منجر به سود دهی می شود، بهره وری نام دارد. طبق گفته کارشناسان، یکی از چالش های آزمایشگاه، ادامه دادن مدیریت خدمات و برآورده کردن دارایی ها است و این مسئله زمانی مهم می شود که آزمایشگاه تشخیص بدهد برای انجام دادن مسئولیت های خود از تخصص لازم برخوردار است یا خیر. در صورتی که آزمایشگاه تعطیل شود، دارایی ها را می توان دوباره استفاده کرد آن ها را فروخت و یا از بین برد زیرا در موارد بسیاری فروختن تجهیزاتی که در آزمایشگاه بلا استفاده هستند کمک خوبی در بازیابی دارایی آزمایشگاه می کند ولی فروختن و به حراج گذاشتن تجهیزات همیشه بهترین و تنها راه حل ممکن نخواهد بود.

شما باید در محیط های آزمایشگاهی زمان به خصوصی را برای مدیریت دارایی ها اختصاص بدهید چون این کار تاثیر زیادی در بهره وری آزمایشگاه شما خواهد داشت. علاوه بر این نکته مهم، خوب است با یک شرکت مدیریت دارایی، مشارکت و سرمایه گذاری داشته باشید. این کار یک انتخاب مقرون بصرفه برای مدیریت چرخه کار آزمایشگاه، انجام تحقیقات علمی آزمایشگاهی و حمایت از بهره وری می باشد.

جهت مشاوره و راه اندازی آزمایشگاه کیلیک کنید

مشاوره و راه اندازی آزمایشگاه

همانطور که می دانید قبل از انجام هر کاری باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید و طبق نکات مهم و جزئیات مختلف، گام ها و مراحل کار را به صورت سنجیده بردارید. دریافت مشاوره و راه اندازی آزمایشگاه نیز از کارهای مهمی است که شما باید قبل از شروع به فعالیت تان انجام دهید. زمانی که شما بتوانید در این مرحله از افراد با تجربه و متخصص کمک بگیرید مراحل بعدی یعنی راه اندازی و نصب تجهیزات آزمایشگاهی را با مشکلات و چالش های کمتری سپری خواهید کرد.

در این جلسات مشاوره به موارد متعددی پرداخته می شود که در ادامه مهم ترین آن ها را نام می بریم:

  • برگزاری جلسات فنی با مدیران و کسب اطلاعات لازم از فعالیت شما و نیازمندی های تان
  • ارائه مشاوره های تخصصی لازم در زمینه تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه شما
  • ارائه مشاوره در زمینه نکات ایمنی دستگاه ها و پرسنل آزمایشگاه
  • ارائه طرح چیدمان و سکوبندی آزمایشگاه و جانمایی تاسیسات مربوط به آن
  • برآورد هزینه های اجرای پروژه طبق طرح نهایی تایید شده

با توجه به این نکات مهمی که در مشاوره و راه اندازی آزمایشگاه با تیم های متخصص رعایت می شود شما می توانید یک آزمایشگاه عالی با بهره وری بالا راه اندازی کنید و در ادامه مسیر با چالش های کمتری مواجه شوید.

سخن پایانی

در این جا اطلاعات خوبی را در زمینه مراحل چرخه کار و جزئیات آن و اهمیت مشاوره و راه اندازی آزمایشگاه در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. امیدواریم بتوانید با رعایت و به کار گرفتن این نکات مهم فعالیت خود را در آزمایشگاه شروع کنید و مسیر خوبی را در پیش رو داشته باشید. توصیه می کنیم در هر جایی از مسیر که با سوالات و مشکلاتی رو به رو شدید از افراد متخصص کمک بگیرید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X