نحوه تعمیر و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

خانه    بلاگ      نحوه تعمیر و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی
تعمیر و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

داشتن یک آزمایشگاه فقط به خرید تجهیزات و فراهم نمودن مکان آن منتهی نمی شود بلکه باید در کنار آن به نحوه تعمیر و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی نیز توجه داشته باشید. دانستن این نکته باعث می شود از خسارات مالی و جانی جلوگیری کنید. به همین دلیل در ادامه می خواهیم نکات مهمی را در این باره در اختیارتان قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

راهنمایی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

نگهداری صحیح و درست از تجهیزات آزمایشگاهی از جمله نکات بسیار مهمی است که در آزمایشگاه های مختلف باید رعایت شود. در کنار اطلاع از کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف باید بدانید که چگونه از آن ها نگهداری کرده و در مواقع ضروری آن ها را تعمیر نمایید. از آن جایی که برای خرید این تجهیزات هزینه کرده اید دانستن این مطالب باعث می شود جلوی خسارات مالی زیادی را بگیرید و سال های بیشتری از آن وسایل استفاده نمایید. در همین راستا به نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم حتما توجه کنید.

سرویس و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی توسط شرکت

شرکت هایی که تجهیزات آزمایشگاهی ارائه می دهند، خدمات کامل سرویس و نگهداری از انواع تجهیزات را نیز در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. این نوع خدمات در بردارنده تعمیر، بازرسی های دوره ای ماهانه، فصلی و سالانه و سرویس دهی برای تجهیزات مختلف است.

شما می توانید با انجام بازرسی های دوره ای، عیب ها و مشکلات کوچک را پیدا کرده و برطرف نمایید در نتیجه عمر مفید وسیله را افزایش دهید. در صورتی که به تعمیر و نگهداری تجهیزات خود اهمیت ندهید مشکلات و نقص های دستگاه افزایش یافته و هزینه های زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

 روش نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

همانطور که گفتیم علاوه بر آن که باید کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف را بدانید باید روش های نگهداری از این وسایل را بدانید تا به خوبی از آن ها استفاده کرده و عمر آن ها را افزایش دهید. برای نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی خود می توانید به موارد زیر توجه کنید:

  • ضدعفونی و استریلیزه تجهیزات: برای آن که از آلودگی ها جلوگیری کرده و به نتایج درستی دست پیدا کنید حتما باید تجهیزات خود را ضدعفونی و استریلیزه نمایید.
  • تمیز کردن ظروف شیشه ای: از دیگر نکات مهم این است که ظروف شیشه ای را به درستی تمیز کنید تا هیچگونه چربی و آلودگی بر روی آن ها باقی نماند.
  • شستشو با محلول های مخصوص: برای شستشو و تمیز کردن ظروف شیشه ای از محلول های مناسب مثل آلکونوکس یا لیکویینوکس استفاده نمایید. از رقیق شده این محلول ها استفاده کنید و در نهایت ظروف را با آب مقطر و آب دیونیزه شده بشویید.
  • خشک کردن صحیح: ظروف و تجهیزات آزمایشگاهی را نباید با حوله های کاغذی و هوای پرفشار خشک کنید. بهتر است آن ها را در قفسه ها یا کمد های آزمایشگاهی قرار دهید تا خود به خود خشک شوند و جلوی انتقال ناخالصی ها به آن ها گرفته شود.

با رعایت کردن این نکات نتایجی دقیق تر به دست می آورید و عمر تجهیزات تان را افزایش خواهید داد.

نگهداری از تجهیزات

 نکاتی جهت نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

برای اطلاع از کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف و استفاده از آن ها بهتر است به دفترچه راهنمای هر وسیله مراجعه نمایید. در این کتابچه اطلاعاتی مفیدی درباره نحوه نصب، استفاده، نگهداری، نحوه عیب یابی، خدمات پس از فروش و … وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید از آسیب به دستگاه ها جلوگیری نمایید.

با کمک دفترچه راهنمای وسایل می توانید در تمامی مراحل کار با تجهیزات مختلف نکات ایمنی و مهم را رعایت نمایید تا مشکلی پیش نیاید و عمر مفید دستگاه نیز افزایش یابد. این دفترچه ها هم به صورت چاپی و هم pdf هستند در نتیجه کار را برای شما خیلی راحت و آسان کرده است.

  • تمیز کردن و استریل کردن پس از استفاده

بعد از هر بار استفاده، تمامی وسایل و تجهیزات باید تمیز و استریل شوند. آلودگی، گرد و غبار و … می تواند کیفیت و عملکرد تجهیزات را به تدریج کاهش دهد. پس این کار را باید به صورت منظم انجام دهید و از شوینده ها و محلول های مناسب استفاده کرده و در آخر آن ها را با آب مقطر بشویید.

  • مشخص کردن برنامه نگهداری

بهتر است برای هر کدام از تجهیزات برنامه ای را مشخص نمایید که در بردارنده زمان نگهداری، تعویض قطعات، تعمیرات دوره ای و … باشد. این برنامه به طور معمول در دفترچه راهنمای هر کدام از تجهیزات ذکر می شود و به اطلاع تمامی کارکنان رسانده می شود.

  • برچسب گذاری برنامه نگهداری

برای آن که جلوی اشتباه و خطا را بگیرید و از اجرای صحیح برنامه ها مطمئن شوید، برنامه نگهداری از تجهیزات را بر روی آن ها یا در نزدیکی آن ها بچسبانید. با این کار تمامی کارکنان می توانند طبق برنامه ها عمل کنند و مشکلی پیش نیاید.

  • نصب صحیح و دقیق

در زمان نصب و راه اندازی تجهیزات آزمایشگاهی حتما باید به نکات فنی و تکنیکال هر کدام از آن ها دقت نمایید. در صورتی که آن ها به صورت اشتباه نصب شوند خطر ایجاد صدمه یا خسارت به دستگاه و افراد وجود دارد.

  • اطمینان از اتصالات

از اتصالات دقیق و صحیح تجهیزات مطمئن شوید. سعی کنید به صورت منظم اتصالات سیم ها به پریز، وصل کردن کابل ها و فیش ها را بررسی نمایید تا از قطع شدن ناگهانی آن ها بتوانید جلوگیری کنید.

  • بررسی مشکلات

در صورتی که دستگاه به صورت ناگهانی متوقف شده و یا به عملکرد نرمال و طبیعی خود برنگردد، اول باید مشکلات احتمالی را بررسی نمایید. این احتمال وجود دارد مشکل از نصب نادرست، اتصالات ضعیف یا مسائل فنی دیگری باشد.

  • یادداشت برداری

در صورت بروز هر گونه مشکل و تلاش برای تعمیرات، از کدهای خطا یا پیام هایی که دستگاه در طول تعمیر می دهد یادداشت برداری کنید. با این اطلاعات می توانید به تعمیرکاران کمک کنید سریع تر مشکل را تشخیص و برطرف نمایند.

  • تماس با تعمیرکار

در صورتی که نمی توانید مشکل وسیله خود را برطرف نمایید بهتر است با تعمیرکار یا کارشناسی که متخصص این کار است تماس بگیرید. در صورتی که به تعمیر نیاز باشد، بعد از رفع مشکل، تمیز کاری و تست کامل دستگاه برای اطمینان از رفع مشکل را انجام بدهید.

تعمیر تجهیزات

دریافت خدمات سرویس و نگهداری

شرکت پویش شیمی رسام البرز در کنار تامین تجهیزات آزمایشگاهی، خدمات مشاوره ای در زمینه راه اندازی، تعمیرات، سرویس و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی به شما عزیزان ارائه می دهد. کارشناسان و متخصصانی که در شرکت ما فعالیت دارند در زمینه های زیر آماده خدمت رسانی به شما هستند:

  • نصب و راه اندازی تجهیزات
  • آموزش و پشتیبانی
  • سرویس، تعمیرات و نگهداری

در این مقاله نکات مفیدی در زمینه نگهداری از تجهیزات پر کاربرد آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف به شما ارائه دادیم. در صورت وجود هر گونه سوال می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X