ناتامایسین و کاربرد آن در صنایع غذایی

خانه    بلاگ      ناتامایسین و کاربرد آن در صنایع غذایی
ناتامایسین و کاربرد آن در صنایع غذایی

اگر می خواهید با چیستی ناتامایسین و کاربرد آن در صنایع غذایی آشنا شوید شما را به مطالعه ادامه این مقاله دعوت می کنیم زیرا قصد داریم درباره این ماده، ویژگی هایی که دارد، مزایا و کاربردهایی که در صنایع غذایی دارد و … با یکدیگر صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

ناتامایسین چیست؟

ماده ناتامایسین نوعی آنتی بیوتیک به حساب می آید که با عنوان های تنسین، پیماریسین و میپروزین نیز شناخته می شود و از نظر ساختاری یک پلی پپتید با 34 اسید آمینه می باشد. ناتامایسین آنتی بیوتیکی به حساب می آید که مجازیم از آن به عنوان نگه دارنده در مواد غذایی استفاده کنیم. این ماده از باکتری استرپتومایسس ناتالنسیس به وسیله تخمیر در محیط کشت مایع تولید می شود.

این ماده بر روی مخمرها و کپک ها کاملا بازدارنده است اما بر روی باکتری ها تاثیری ندارد. اگر بخواهیم به صورت کلی با هر گونه قارچ کش مجاز در صنایع غذایی مقایسه کنیم، ناتامایسین بیشترین دامنه فعالیت را در برابر مخمرها و قارچ ها به خود اختصاص داده است. ویژگی خوب ناتامایسین همین است که به خاطر تاثیر نداشتن بر روی باکتری ها برای استفاده در محصولاتی که نیاز به فرآیند رسیدگی طبیعی دارند، خیلی مفید است.

ناتامایسین مورد استفاده در صنایع غذایی چگونه تولید می شود؟

ناتامایسین مورد استفاده در صنایع غذایی به وسیله یک فرآیند تخمیری هوازی به روش غوطه وری و با استفاده از میکروارگانیسم استرپتومایسس ناتالسیس و موارد مشابه آن، تولید می شود. این فرآیند تخمیر طی چند روز متوالی انجام می شود و در آخر این ترکیب به صورت محلول از میسیلیوم کپک جدا می شود.

سپس محلولی که به دست آمده خالص سازی می شود و به صورت کریستال ته نشین می گردد. ناتامایسینی که به این روش به دست می آید به رنگ سفید یا کرم است و مزه و بوی خاصی ندارد و به صورت کریستال پودری در بازار موجود است و در این حالت دارای پایداری خوبی است.

5 ویژگی عالی ناتامایسین در صنایع غذایی چیست؟

ناتامایسین

ترکیب ناتامایسین دارای ویژگی های عالی و کاربردی است که موجب می شود از آن در صنایع غذایی استفاده شود. در ادامه می خواهیم به 5 مورد از مهم ترین ویژگی های ناتامایسین اشاره کنیم.

بالا بردن طول عمر محصولات لبنی

استفاده از ناتامایسین در لبنیات باعث افزایش طول عمر آن مواد می شود به عنوان مثال استفاده از آن در ماست باعث می شود ماندگاری محصول از 14 روز به بیشتر از 35 روز برسد. با وجود بیش از 1 و نیم میلیون کپک و مخمر، یکی از عوامل خطرناک در طول تولید، انبارداری، حمل و نقل، فروشگاه ها و منزل، فساد مواد غذایی به حساب می آید. با استفاده از ناتامایسین در مواد غذایی، به صورت طبیعی از محصولات محافظت کرده و با افزایش ماندگاری آن ها از تولید ضایعات مواد غذایی جلوگیری می شود.

تغییر ندادن مواد غذایی

بر خلاف تعداد زیادی از نگه دارنده ها، استفاده از ناتامایسین به عنوان نگه دارنده در مواد غذایی تغییری در رنگ، بود و طعم محصول غذایی ایجاد نمی کند به همین دلیل نگه دارنده مناسبی برای استفاده در طیف گسترده ای از مواد غذایی محسوب می شود.

پایداری و کارآمدی

ناتامایسین مورد در مواد غذایی در یک رنج گسترده از PH پایدار باقی می ماند و چون PH بیشتر مواد غذایی بین عدد 4 تا 7 است استفاده از ناتامایسین نگه دارنده مناسبی محسوب می شود. برای جلوگیری از فساد مواد غذایی در یک کیلوگرم از آن ها، 3 تا 20 میلی گرم ناتامایسین استفاده می شود.

ناتامایسین؛ نگه دارنده مجاز در سراسر دنیا

ناتامایسین به عنوان یک ماده نگه دارنده مواد غذایی، مناسب برای استفاده انسان که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان ایمنی اروپا (EFSA) و سازمان غذا و دارو (FDA) مورد آزمایش قرار گرفته و تایید شده است.

پایین بودن حلالیت ناتامایسین

حلالیت ناتامایسین پایین است و باعث درمان سطحی مواد غذایی می شود یعنی در سطح مواد غذایی، جایی که بیشتر کپک ها و مخمرها رشد می کنند، می ماند و از رشد و تکثیر آن ها جلوگیری می کند. در مقابل آن، مواد نگه دارنده مصنوعی مانند سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم محلول در آب هستند و به درون مواد غذایی نفوذ می کنند به همین دلیل غلظت آن ها در سطح مواد غذایی کاهش می یابد و مانع از رشد کپک و مخمر نخواهد شد.

کاربرد مختلف ناتامایسین در صنایع غذایی چیست؟

همانطور که گفتیم از ناتامایسین می توان در صنایع غذایی به عنوان نگه دارنده استفاده کرد. در ادامه می خواهیم به کاربرد این ماده نگه دارنده طبیعی در صنایع لبنی، محصولات گوشتی و میوه ها اشاره کنیم.

کاربرد ناتامایسین در صنایع لبنی

پنیر: از ناتامایسین در صنایع لبنی استفاده می شود به عنوان مثال در تولید پنیر به عنوان یک ماده افزودنی نگه دارنده، برای حفظ آن از رشد کپک و مخمر استفاده می شود. می توان آن را بر روی پنیر اسپری کرد و یا آن که پنیر را در آن غوطه ور نمود. با استفاده از این ماده نگه دارنده، از تغییر رنگ پنیر و بد بود شدن آن جلوگیری شده و عمر محصول افزایش می یابد.

ماست: در فرآیند تولید ماست نیز از ناتامایسین استفاده می شود تا از محصول در برابر رشد کپک ها و مخمر ها جلوگیری شود و بدون ایجاد تغییری در طعم، رنگ و بوی ماست از محصول تا مدت زمان بیشتری نگه داری می کند.

کاربرد ناتامایسین در محصولات گوشتی

یکی دیگر از کاربردهای ناتامایسین در صنایع غذایی، استفاده از آن در تولید محصولات گوشتی است. معمولا در اروپا بر روی سطح سوسیس های تخمیری خشک و سطح ژامبون های پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد. برای آن که ناتامایسین به صورت یکنواخت بر روی سطح سوسیس منتشر شود، پوشش سوسیس های خشک را 2 ساعت در سوسپانسیون ppm 1000 ناتامایسین قرار می دهند. طبق قوانین اتحادیه اروپا برای سوسیس های فرآوری شده خشک می توان فقط 1 میلی گرم در هر دسی متر مربع از سطح استفاده کرد و نباید بیشتر از 5 میلی متر در عمق نفوذ کند.

جهت خرید ناتامایسین و کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

کاربرد ناتامایسین در میوه ها و آبمیوه ها

در میوه ها و تولید آبمیوه ها نیز از ناتامایسین استفاده می شود. طبق تحقیقات انجام شده این ماده یک نگه دارنده موثر در آبمیوه های پاستوریزه و غیر پاستوریزه است و می تواند از رشد کپک ها و مخمر ها جلوگیری نماید. به عنوان مثال آب پرتقال تازه توسط آلودگی های طبیعی بعد از یک هفته فاسد می شود ولی با حضور ناتامایسین تا 8 هفته هیچ گونه فساد و تغییری در آن مشاهده نخواهد شد.

آیا استفاده از ناتامایسین در مواد غذایی با عوارض جانبی همراه است؟

در ابتدا استفاده از هر نوع ماده ای در مواد غذایی با این سوال همراه است که آیا بر سلامتی انسان تاثیر منفی می گذارد یا خیر. درباره ناتامایسین نیز این سوال مطرح است. طبق تحقیقات مصرف به اندازه و طبق استاندارد از این ماده ایمن است و خطری برای سلامتی انسان ندارد به همین دلیل باید از مصرف بیش از اندازه استاندارد این محصول در مواد غذایی خودداری شود. استفاده از آن در دارو سازی ممکن است با عوارض جانبی مانند کهیر، تاول، تورم، خارش پوستی و … همراه باشد.

قیمت ناتامایسین چقدر است؟

در این مقاله سعی کردیم شمارا با ناتامایسین و کاربرد آن در صنایع غذایی آشنا کنیم در صورتی که قصد خرید ناتامایسین را دارید بهتر است با کارشناسان ما در پویش شیمی رسام البرز تماس بگیرید تا شما را در جریان جدید ترین اطلاعات از جمله قیمت ناتامایسین قرار دهند و شما بتوانید سایر راهنمایی ها را به راحتی دریافت نمایید .

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X