شرایط نگه داری از تجهیزات آزمایشگاهی و عمر مفید تجهیزات

خانه    بلاگ      شرایط نگه داری از تجهیزات آزمایشگاهی و عمر مفید تجهیزات

برای آن که بتوان مدت زمان بیشتری از وسایل آزمایشگاهی استفاده کرد، باید با شرایط نگه داری از تجهیزات آزمایشگاهی و عمر مفید آن ها آشنا بود تا با رعایت نکات لازم در این زمینه، نتایج دقیق تری به دست آید و در وقت و هزینه ها نیز صرفه جویی شود. اگر می خواهید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید در ادامه مطالب این مقاله با ما همراه شوید.

نگه داری صحیح از تجهیزات آزمایشگاهی چه اهمیتی دارد؟

اگر در یک آزمایشگاه کار می کنید باید با نحوه کار کردن و شرایط نگه داری هر کدام از تجهیزات آشنایی داشته باشید. این تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی بسیار حساس اند و در صورتی که نکات لازم درباره آن ها رعایت نشود، هم به دستگاه آسیب وارد می شود و هم آن که نتیجه به دست آمده ممکن است خیلی دقیق نباشد. در صورتی که همین روند اشتباه به صورت طولانی مدت پیگیری شود، از عمر مفید آن ها کاسته شده و هزینه ها و خسارات زیادی را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل است که اطلاع از شرایط نگه داری صحیح از تجهیزات آزمایشگاهی اهمیت زیادی دارد.

علائمی که نشان می دهد باید آزمایشگاه خود را بروز رسانی کنید.

اطلاع از عمر مفید تجهیزات آزمایشگاهی بسیار مهم است. در کنار آن باید به یک سری علائم دقت کنید تا به محض مشاهده آن ها، آزمایشگاه خود را بروز رسانی نمایید. در ادامه به برخی از این علائم مهم اشاره می کنیم.

نکات ایمنی

حفظ ایمنی کارکنان از جمله مسائل مهم و اصلی در هر آزمایشگاهی به حساب می آید. در صورتی که در هر کدام از تجهیزات آزمایشگاهی شما مشکل ایمنی به وجود آمده است باید خیلی سریع آن را برطرف نمایید و برای این کار ممکن است مجبور باشید قطعه ای را تعمیر و یا تعویض نمایید. مثلا هود های بخار دوام زیادی دارند اما در برابر خوردگی حساسیت بالایی دارند و برخی از اسیدهای سنگین موجب خوردگی آن ها می شوند.

فرسودگی

حتی اگر تمام تلاش خود را بکنید از تجهیزات بسیار باکیفیت استفاده کنید باز هم بعد از مدتی با فرسودگی آن ها مواجه خواهید شد پس در این باره به علائم زیر دقت نمایید:

زنگ زدگی:

یکی از مسائل بالقوه خطرناک، زنگ زدگی لوازم آزمایشگاهی است که در صورت مشاهده باید سریعا تعویض شود.

لکه:

وجود لکه نمی تواند خطرناک باشد فقط حس ناخوشایندی را در بیننده ایجاد می کند.

تاب برداشتن:

در صورتی که شیشه روی ارسی هود تاب برداشته باشد، نیاز به تعویض دارد.

ترک:

ارسی هایی که ترک خورده اند بر جریان هوا تاثیر گذاشته و باید به سرعت تعویض شوند.

سوختگی:

این مورد نیز مانند لکه است و خطر ایمنی به وجود نمی آورد.

اگزوز فن ها:

در صورتی که صدایی را شنیدید و یا آن که شاهد تغییر در جریان هوا بودید، باید سیستم های اگزوز را بررسی نمایید.

ما فقط مواردی را ذکر کردیم. شما باید اطلاعات دقیق تری را در این باره به دست آورید.

کاهش بهره وری تجهیزات آزمایشگاهی

در هر محیط کاری از جمله آزمایشگاه، میزان بهره وری دارای اهمیت است. شما می توانید با استفاده از تجهیزات با کیفیت و مرغوبی که از شرکت پویش شیمی رسام البرز تهیه می کنید و … میزان بهره وری تجهیزات و لوازم را افزایش دهید. از جمله وسایلی که به کمک آن ها می توانید میزان بهره وری تجهیزات را بهبود ببخشید به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • مبلمان آزمایشگاهی با قابلیت تنظیم ارتفاع که فعالیت و کار را برای پرسنل راحت تر می کند.
  • درب های خود بسته: هود های بخار با درب های خود بسته محیط کار را برای افراد ایمن تر خواهد کرد.
  • مبلمان متحرک: ایستگاه های کاری و واحد های ذخیره سازی را می توانید به چرخ هایی که قابلیت قفل کردن دارند، مجهز کنید تا امکان جابجایی و انتقال آن ها در سراسر آزمایشگاه برای کارکنان وجود داشته باشد.
  • نورپردازی LED: هودهای بخار امروزی مجهز به نورهای LED هستند و امکان فعالیت بهتر دانشمندان و کارکنان را فراهم می آورد.

برای نگه داری از تجهیزات آزمایشگاهی به نکات زیر توجه فرمایید.

همانطور که گفتیم نگه داری از تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی نیاز به رعایت یک سری شرایط مهم دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

تمیز کردن

همیشه سعی کنید به صورت مرتب تجهیزات و وسایل مختلف آزمایشگاهی را تمیز کنید در این صورت لکه ها و مواد بر روی آن ها سخت و محکم نمی شوند و آزمایش ها با ناخالصی های به جا مانده از آزمایش قبلی آلوده نخواهند شد. به همین دلیل همیشه موارد زیر را بررسی نمایید:

  • مطمئن شوید تمامی تجهیزات قبل و بعد از هر بار استفاده از آن ها، تمیز می شوند.
  • معرف ها و مواد تمیز کننده مورد استفاده به منظور مراقبت از تجهیزات آزمایشگاه خاص اند.
  • علاوه بر آن که تجهیزات را قبل و بعد از استفاده تمیز می کنید باید برنامه منظمی برای تمیزکردن عمیق تجهیزات داشته باشید و قطعاتی داخلی آن ها را نیز تمیز نمایید.
  • برای تمیز کردن تجهیزات مختلف، طبق دستورالعمل های آن ها عمل کنید زیرا برخی از قطعات ممکن است به مواد تمیز کننده و حلال های خاص و یا روش های خشک کردن خاصی احتیاج داشته باشند.

قیمت انواع هود آزمایشگاهی

کالیبراسیون

کالیبراسیون به معنای مقایسه اندازه گیری تجهیزات با واحد اندازه گیری استاندارد، به هدف تایید درستی آن و انجام تنظیمات مورد نیاز می باشد. توجه داشته باشید کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی باید به صورت منظم و مرتب انجام شود چون با گذشت زمان سوگیری ها در رابطه با واحد اندازه گیری استاندارد ایجاد خواهد شد. این مسئله از داده های نامعتبر محافظت می کند و در طول آزمایش، ایمنی را تضمین خواهد کرد. کالیبراسیون در موارد زیر انجام می شود:

  • در صورتی که زمان توصیه شده توسط سازنده گذشته باشد.
  • در صورتی که وسیله زمین می خورد و یا ضربه و آسیبی به آن وارد شده و احتمال خطرات ایمنی وجود دارد.
  • در زمان استفاده از وسیله، صداها و علائم غیر عادی مشاهده می شود.
  • اندازه گیری هایی که به دست آمده، مورد تردید است.

نکات مهم در زمینه تعمیر و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی

به طور معمول تجهیزات آزمایشگاهی قیمت بالایی دارند به همین دلیل می توانید با تعمیر و نوسازی تجهیزات، طول عمر آن ها را افزایش دهید و در هزینه های آزمایشگاه، صرفه جویی نمایید به همین دلیل در این زمینه به نکات زیر توجه کنید.

  • تجهیزات آزمایشگاهی که آسیب دیده و معیوب هستند را به سرعت تعمیر کنید زیرا ممکن است در حین انجام آزمایشات مختلف از کار بیفتند و منجر به خطرات ایمنی دیگری شوند.
  • حتما تعمیرات اساسی را به متخصصانی که اطلاعات کافی درباره آن دستگاه دارند بسپارید.
  • شما می توانید با تمیز کردن کامل وسایل، صیقل دادن قسمت های لازم، روغن کاری قطعاتی که متحرک اند و تعویض قطعات فرسوده کوچک، تجهیزات و وسایل قدیمی را نوسازی نمایید و عمر دوباره ای به آن ها ببخشید.
  • توجه داشته باشید قطعات و تجهیزاتی که قابلیت تعمیر ندارند را باید تعویض نمایید.

برای حفظ ایمنی کارکنان و بالا بردن بهره وری کار و دقت در آزمایشات مختلف، سعی کنید قطعات و تجهیزات آزمایشگاهی مور نیاز خود را از شرکت های معتبر مانند شرکت پویش شیمی رسام البرز تهیه نمایید تا با این کار از تضمین کیفیت وسایل  مطمئن شوید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X