سل کانتر و اهمیت آن در هماتولوژی

خانه    بلاگ      سل کانتر و اهمیت آن در هماتولوژی

در آزمایشگاه های مختلف از دستگاه های متنوعی استفاده می شود تا نتایجی دقیق و معتبر به دست آید. یکی از آن ها سل کانتر نام دارد. اگر شما نیز در آزمایشگاه کار می کنید و می خواهید با سل کانتر و اهمیت آن در هماتولوژی بیشتر آشنا شوید حتما در ادامه با پویش شیمی رسام البرز همراه شوید تا اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

سل کانتر چیست؟


سل کانتر که نام دیگر آن دستگاه شمارنده سلول است یکی از تجهیزات مهم و ضروری در آزمایشگاه های هماتولوژی به حساب می آید. از این دستگاه برای تعیین تعداد و اندازه سلول های خونی استفاده می شود. دانستن این اطلاعات برای تشخیص بسیاری از بیماری ها مهم و کاربردی است. در قدیم از روش های دستی برای تعیین تعداد و اندازه قطر سلول های خونی به کار گرفته می شد که هم زمان بر بود و هم آن که هزینه زیادی در بر می گرفت و البته خطاهای زیادی نیز داشت. اما امروزه با اختراع دستگاه سل کانتر به صورت خودکار این نتایج به دست می آید و به عبارتی فرآیند تست های هماتولوژی ارتقا پیدا کرده است.

کاربرد سل کانتر در هماتولوژی چیست؟


همانطور که گفتیم سل کانتر یک دستگاه اتوماتیک برای شمارش و تحلیل سلول های خون می باشد. کاربرد اصلی سل کانتر در هماتولوژی انجام آزمایش شمارش کامل خون یعنی CBC می باشد. یکی از مهم ترین آزمایشات هماتولوژی CBC است که درباره ترکیب و تعداد سلول های خونی اطلاعات مهمی ارائه می دهد. این آزمایش شمارش تعداد سلول های خونی مختلف شامل موارد زیر را در بر می گیرد:
سلول های قرمز یا RBC
سلول های سفید یا WBC
تعداد پلاکت ها یا Platelets
مقدار هموگلوبین
هماتوکریت
MCV
MCH
MCHC
مورفولوژی گلبول های قرمز

دستگاه سل کانتر با دقت بسیار بالا و در مدت زمان کمتری اطلاعات مهم CBC را ر اختیار ما قرار می دهد. از دیگر کاربرد های این دستگاه می توان به محاسبه نسبت های مختلف از سلول های خونی، تعیین حجم سلول ها، بررسی ویژگی های مورفولوژیکی و … اشاره کرد. ویژگی خوبی که این دستگاه دارد قابلیت ذخیره سازی داده ها و ارائه گزارش کامل از نتایج می باشد که برای پیگیری بیماران و پزشکان بسیار مفید می باشد.

شما می توانید بهترین و با کیفیت ترین دستگاه سل کانتر را از شرکت ما یعنی پویش شیمی رسام البرز خریداری نمایید. برای کسب اطلاعات دقیق تر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کاربرد سل کانتر در دامپزشکی چیست؟


در آزمایشات مربوط به دامپزشکی نیز از دستگاه سل کانتر استفاده می شود و برای تشخیص و پیگیری برخی از بیماری ها و مشکلات بهداشتی حیوانات موثر می باشد. برخی از مهم ترین کاربرد های سل کانتر در دامپزشکی عبارتند از:

شمارش سلول های خونی یا CBC
تشخیص آنمیا با شمارش و ارزیابی سلول های قرمز
تشخیص عفونت و التهاب با شمارش و ارزیابی سلول های سفید
پیگیری درمان

مهم ترین اجزاء دستگاه سل کانتر کدامند؟


دستگاه سل کانتر از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظایف مشخصی بر عهده دارند. در ادامه مهم ترین آن ها را نام می بریم.

• قسمت هیدرولیک


از مهم ترین وظایف قسمت هیدرولیک عبارتند از:
استنشاق نمونه ها یا محلول های استنشاق شده
رقیق کردن نمونه ها
توزیع نمونه ها یا محلول های استنشاق شده
افزودن محلول لیز کننده
اختلاط محلول ها و نمونه ها

 

• قسمت پنوماتیک


وظیفه این قسمت ایجاد خلاء یا فشار پایداری برای کنترل و تنظیم دریچه ها و حرکت نمونه ها و محلول ها در داخل قسمت هیدرولیک می باشد.

• قسمت الکترونیک


این قسمت توسط یک میکروکنترلر یا پردازنده کنترل می شود و دارای وظایف زیر می باشد:
سنجش و پردازش جریانات الکتریکی و تغییر امپدانس
برآورد و ارسال نتایج به پرینتر یا سایر خروجی ها
رسم نمودار مقادیر اصلی
راه اندازی برنامه کنترل کیفی (Q.C) و کالیبره کردن دستگاه
تنظیم زمان مقدار سنجی و توالی تست ها
نگه داری و بازخوانی نتایج حاصل

تکنیک اندازه گیری خون کامل به چه معناست؟


در تکنیک اندازه گیری خون کامل، نمونه خون کامل با حجم 13 ul به کمک دستگاه استنشاق می شود و با استفاده از 3.5 ml از محلول ایزوتون با نسبت 1 به 269 رقیق می شود. بعد از این مرحله، محلول به 2 قسمت مختلف تقسیم می شود.

الف) ابتدا از محلول به دست آمده حجم 15.6 ul کشیده شده و با استفاده از 2.6 ml از محلول ایزوتون رقیق می شود که برای شمارش تعداد گلبول های قرمز یا RBC و پلاکت ها یا PLT مورد استفاده قرار می گیرد.

ب) باقیمانده محلول به دست آمده با 0.5 ml از محلول لایز مخلوط می شود. از این محلول نیز برای شمارش تعداد گلبول های سفید خون یا WBC و مقدار سنجی میزان غلظت HGB به کار گرفته می شود.

 

برای استفاده از دستگاه سل کانتر به چه موادی نیاز است؟

برای آن که بتوانید آزمایشات مختلف را با دستگاه سل کانتر انجام دهید به مواد زیر احتیاج دارید:

• محلول تمیز کننده پروب ها برای حل و پاک کردن لخته های خونی باقیمانده در لوله ها
• محلول تمیز کننده آنزیمی برای تمیز کردن بهتر لوله ها بدون آسیب به قسمت های پلاستیکی
• محلول تمیز کننده
• محلول لایز برای حذف غشای گلبول های قرمز و نابودی آن ها برای شمارش گلبول های سفید و تعیین غلظت همگلوبین
• محلول ایزوتون که شبیه به پلاسما است و برای رقیق کردن خون نمونه و شمارش سلول ها کاربرد دارد.
• محلول کالیبراسیون شامل نمونه خون استاندارد با مشخصات ثابت
• محلول کنترل برای تست عملکرد درست دستگاه سل کانتر و شامل نمونه خونی با ویژگی های ثابت

در این مقاله درباره دستگاه سل کانتر و اهمیتی که در آزمایشات هماتولوژی دارد صحبت کردیم. همچنین اجزاء مهم این دستگاه را نام بردیم. اکنون اگر قصد خرید این دستگاه مهم و حیاتی را برای آزمایشگاه خود دارید می توانید با تماس با کارشناسان ما در پویش شیمی رسام البرز راهنمایی های لازم را دریافت نمایید و دستگاه مورد نظرتان را با کیفیتی عالی خریداری نمایید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X