تفاوت بن ماری سرولوژی و جوش

خانه    بلاگ      تفاوت بن ماری سرولوژی و جوش
تفاوت بن ماری سرولوژی و جوش

همانطور که می دانید در آزمایشگاه از وسایل مختلفی استفاده می شود. یکی از این وسایل مورد نیاز آزمایشگاهی، دستگاه بن ماری نام دارد که خود نیز دارای انواع مختلفی می باشد و توسط شرکت پویش شیمی رسام البرز به بازار عرضه می شود. هر کدام از این دستگاه ها کاربردهای ویژه ای دارند. در این مقاله می خواهیم به تفاوت بن ماری سرولوژی و جوش که از انواع این دستگاه به حساب می آیند بپردازیم.

دستگاه بن ماری چیست؟

شرکت پویش شیمی رسام البرز انواع مختلفی از دستگاه بن ماری آزمایشگاهی را در اختیار شما قرار می دهد. بن ماری دستگاهی است که به طور معمول محدوده و بازه دمایی آن دمای اتاق تا 60 درجه سانتی گراد می باشد. البته برخی از این دستگاه ها که مجهز به سیستم پوششی و با ویژگی های خاصی هستند این قابلیت را دارند تا دمای 100 درجه سانتی گراد را ایجاد نمایند و در مصارف خاصی استفاده می شوند.

چرا دستگاه بن ماری آزمایشگاهی اهمیت دارد؟

بن ماری از یک واژه فرانسوی (bain-marie) گرفته شده است که به معنای حمام آب است و معادل آن در زبان انگلیسی water bath می باشد. برای آن که بیشتر واکنش های بیوشیمیایی، ایمونوهماتولوژی و ایمونولوژیکی انجام شود، دمای واکنش باید در یک محدوده دمایی مشخصی قرار بگیرد. به عنوان مثال بیشتر آنزیم ها برای آن که فعالیت خود را انجام دهند به دمای 37 درجه سانتی گراد نیاز دارند. یا برای آن که بتوانیم سیستم کمپلمان را غیر فعال کنیم، به دمای 56 درجه سانتی گراد نیاز داریم. در این شرایط بهترین روش برای آن که محدوده زمانی هر آزمایش تنظیم و ایجاد شود، استفاده از دستگاه بن ماری می باشد.

بن ماری آزمایشگاهی چه انواعی دارد؟

شرکت پویش شیمی رسام البرز دستگاه بن ماری آزمایشگاهی را در انواع مختلفی در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. هر کدام از این دستگاه های بن ماری ویژگی های خاص خود را دارند و برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل اگر شما قصد تهیه این دستگاه را دارید باید با خصوصیات هر کدام از آن ها آشنا شوید تا مطابق با نیاز آزمایشگاه و شرایط آزمایش بهترین گزینه را انتخاب نمایید. برخی از انواع دستگاه بن ماری آزمایشگاهی عبارتند از موارد زیر:

  • بن ماری آزمایشگاهی سیرکوله دار
  • بن ماری آزمایشگاهی یخچال دار
  • بن ماری آزمایشگاهی سیرکوله یخچال دار
  • بن ماری آژمایشگاهی شیکردار
  • بن ماری آزمایشگاهی سرولوژی با درب شیب دار
  • بن ماری آزمایشگاهی جوش و سرولوژی با درب شیشه ای
  • بن ماری آژمایشگاهی میکرو کنترلر با درب شیب دار

همانطور که مشاهده کردید تنوع این دستگاه زیاد است به همین دلیل شما باید از کارشناس مربوطه ویژگی هر کدام از این دستگاه ها را سوال کرده تا بهترین گزینه مورد نیاز خود را بتوانید انتخاب نمایید.

بن ماری سرولوژی و جوش چه تفاوتی دارند؟

اکنون که با دستگاه بن ماری آزمایشگاهی آشنا شدید می خواهیم به تفاوت دستگاه بن ماری سرولوژی و جوش بپردازیم. این دستگاه با توجه به ویژگی تنظیم درجه حرارت و گرمای داخلی به دو نوع مختلف دسته بندی می شوند که عبارتند از موارد زیر:

نوع اول: یکی از انواع دستگاه بن ماری آزمایشگاهی، دستگاه های بن ماری سرولوژی نام دارد. این نوع دستگاه می تواند تا دمای 37 درجه سانتی گراد را ایجاد کند.

نوع دوم: یکی دیگر از انواع دستگاه بن ماری، دستگاه سرولوژی و جوش نامیده می شود و می تواند دمایی تا 100 درجه سانتی گراد را برای شما فراهم نماید. به طور معمول دستگاه های بن ماری آزمایشگاهی از این نوع می باشند.

چگونه می توان از دستگاه بن ماری آزمایشگاهی استفاده کرد؟

برای استفاده از دستگاه بن ماری آزمایشگاهی مانند هر دستگاهی باید اطلاعاتی به دست آورید تا هم فرآیند کار شما بهتر اتفاق بیفتد و هم آن که عمر مفید دستگاه افزایش یابد. به همین دلیل برای استفاده از این دستگاه باید به نکات مهمی که در ادامه ذکر می کنیم توجه کنید.

  • قبل از استفاده از این دستگاه باید دقت کنید دستگاه کاملا تمیز باشد و لوازم جانبی آن به خوبی راه اندازی و تنظیم شده باشد.
  • برای آن که دمای درون دستگاه ثابت بماند باید محفظه آن را پر از مایع کنید و نحوه قرار گرفتن محفظه گرم کننده بن ماری را بررسی کنید تا در جای اصلی اش قرار گرفته باشد به همین دلیل از صحت آن باید مطمئن شوید. علاوه بر این سطح مایع از سطح بالای تانک باید حدود 4 تا 5 سانتی متر فاصله داشته باشد.
  • اگر می خواهید از آب برای گرم کردن مایع استفاده کنید باید مراقب باشید مایع آن تمیز باشد. با این کار می توانید تا حدی مانع از تشکیل قارچ و خزه در مخزن دستگاه شوید.
  • باید کلید اصلی را در حالت روشن قرار دهید. سازندگان دستگاه بن ماری، امروزه این کلید را به صورتی طراحی کرده اند که به صورت اتوماتیک روشن شده و دستگاه بن ماری فعالیت خود را شروع می کند.
  • برای انتخاب و اطلاع از عملکرد دمای دستگاه، باید به فهرست دمایی دستگاه و کلیدهای تنظیم و کنترل دمای دستگاه توجه کنید.
  • سپس کلید قطع دما در دستگاه های بن ماری که این کلید را دارند، انتخاب نمایید.
  • در هنگامی که مایع به دمای مورد نظر شما رسید، با کمک کلید اصلی به عنوان کنترل کننده امنیتی از وارد شدن جریان برق به این دستگاه جلوگیری خواهید کرد و در این صورت می توانید از دستگاه و مایع مورد نظر حفاظت نمایید.

قیمت دستگاه بن ماری آزمایشگاهی چقدر است؟

دستگاه بن ماری آزمایشگاهی همانطور که در بالا مشاهده کردید انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها بن ماری سرولوژی و جوش می باشد. این دستگاه ها دارای ویژگی ها و امکانات به خصوصی هستند. همین مسئله باعث تغییر در قیمت آن ها می شود. این مسئله در کنار نوساناتی که در بازار وجود دارد باعث می شود نتوان یک قیمت ثابت برای این دستگاه ها در نظر گرفت. از این رو برای آن که اطلاعات دقیق و به روز از دستگاه مورد نظر خود کسب کنید بهتر است با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید تا به درستی راهنمایی شوید.

در این مقاله درباره دستگاه بن ماری سرولوژی و جوش و تفاوت آن ها صحبت کردیم. برای آن که بتوانید انتخابی دقیق و صحیح داشته باشید باید از راهنمایی های کارشناس ما در این زمینه استفاده نمایید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X