آموزش تنظیمات و راه اندازی دستگاه شیکر آزمایشگاهی

خانه    بلاگ      آموزش تنظیمات و راه اندازی دستگاه شیکر آزمایشگاهی
آموزش تنظیمات و راه اندازی دستگاه شیکر آزمایشگاهی

یکی از تجهیزات مهمی که در آزمایشگاه های مختلف کاربرد دارد، دستگاه شیکر آزمایشگاهی نام دارد. در صورتی که به آموزش تنظیمات و راه اندازی دستگاه شیکر آزمایشگاهی احتیاج دارید، پیشنهاد می کنیم با ما در ادامه این مقاله همراه شوید و به نکاتی که ذکر خواهیم کرد توجه فرمایید.

شیکر آزمایشگاهی چیست؟

همانطور که گفتیم یکی از تجهیزات لازم برای هر آزمایشگاه، شیکر آزمایشگاهی است. این دستگاه برای مخلوط کردن و ترکیب کردن نمونه ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای تحریک واکنش ها در سطح مولکولی به عنوان کاتالیزور و سرعت دهنده عمل خواهد کرد. شرکت پویش شیمی رسام البرز انواع شیکر آزمایشگاهی مورد نیاز آزمایشگاه های مختلف را به بازار عرضه می کند تا به تمامی درخواست ها به خوبی پاسخ داده شود.

هر کدام از انواع شیکر آزمایشگاهی کاربرد به خصوصی دارند و باید مطابق با کارکرد دستگاه، مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که تنظیمات آن به درستی انجام نشود، نتایج مورد انتظار از واکنش های شیمیایی به دست نمی آید و تلاش ها به ثمر می ماند به همین دلیل است که توجه به این نکات، برای شما ضروری است.

شیکر آزمایشگاهی در چه مواردی استفاده می شود؟

از شیکر آزمایشگاهی در موارد مختلفی استفاده می شود که در ادامه مهم ترین آن ها را نام می بریم:

  • استفاده در آزمایشگاه های تشخیص طبی، زیست شناسی، شیمی و …
  • به منظور ترکیب کردن مواد مختلف
  • استفاده برای ترکیب کردن مواد در مقیاس بالا
  • استفاده در آزمایشگاه های تشخیصی برای اندازه گیری ها و انجام تست های کنترل کمی و کیفی
  • استفاده در هود آزمایشگاهی
  • استفاده در یخچال آزمایشگاهی

انواع شیکر آزمایشگاهی در پویش شیمی رسام البرز

5 نوع مهم شیکر آزمایشگاهی کدامند؟

همانطور که می دانید شیکر های آزمایشگاهی دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام، برای موارد خاصی کاربرد دارند که عبارتند از:

شیکر آزمایشگاهی اوربیتالی

شیکر آزمایشگاهی اوربیتالی مواد نمونه هایی که در آن جای می گیرد را با حرکت های دورانی در سطح افقی با یکدیگر ترکیب می کند. از جمله ویژگی های مهم این نوع شیکر عدم ایجاد ارتعاش و تولید گرمای کمتر می باشد. برای تنظیم شیکر آزمایشگاهی اوربیتالی باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید از جمله سرعت چرخش، قطر دوران، اندازه صفحه و اندازه فلاسک ها.

شیکر آزمایشگاهی صفحه ای

همانطور که از نام این دستگاه حدس زده اید، شیکر آزمایشگاهی صفحه ای به شکل یک صفحه روی میز می باشد. نمونه مورد نظر داخل ظرف آزمایشگاه و فلاسک ها روی این صفحه قرار می گیرد. صفحه ای که نمونه ها روی آن قرار می گیرد به صورت رفت و برگشتی حرکت می کند. برای تنظیم این دستگاه شما می توانید زمان و سرعت حرکت شیکر را تعیین نمایید.

شیکر آزمایشگاهی موجی

حرکت شیکر آزمایشگاهی موجی مانند موج می باشد و به طور معمول برای ترکیب کردن غشاها، ژل ها و بلات ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شیکر آزمایشگاهی انکوباتور

نام دیگر شیکر آزمایشگاهی انکوباتور، شیکر حرارتی می باشد. این دستگاه علاوه بر آن که نمونه ها را می تواند به خوبی ترکیب نماید، قابلیت نگه داری از آن نمونه ها در شرایط مطلوب دمایی را هم دارد. یکی از کاربردی ترین دستگاه ها برای رشد سلول، همین نوع شیکر می باشد چون در کنار ترکیب مواد، اکسیژن و مواد مغذی را برای نمونه تامین خواهد کرد.

شیکر آزمایشگاهی خورشیدی یا روتوشیکر

از دیگر انواع کاربردی شیکر های آزمایشگاهی، روتوشیکر نام دارد. در این دستگاه می توانید با اعمال تنظیمات مورد نظرتان، مواد مختلف را بر روی صفحه متحرک و با زاویه های مختلفی نسبت به افق ترکیب نمایید.

نحوه نگه داری از دستگاه شیکر آزمایشگاهی چگونه است؟

همانطور که گفتیم یکی از تجهیزات مهم و ضروری که در هر آزمایشگاهی باید وجود داشته باشد، شیکر آزمایشگاهی است تا به کمک آن بتوان مواد شیمیایی مختلف را با یکدیگر ترکیب نمود. در صورتی که در آزمایشگاه فعالیت دارید باید با نحوه نگه داری، تنظیمات و راه اندازی دستگاه شیکر آزمایشگاهی آشنا شوید تا هم فعالیت خود را به درستی انجام دهید و هم آن که طول عمر دستگاه را افزایش دهید.

از جمله نکات مهم در این زمینه که باید به آن اشاره کنیم این است که از دستگاه شیکر آزمایشگاهی مطابق با دفترچه راهنمایی که دارد استفاده نمایید. در صورت عدم توجه به تنظیمات دستگاه و دستورالعمل های دفترچه، احتمال آسیب دیدگی آن وجود دارد و یا آن که ممکن است در هنگام فعالیت، به افراد آسیب بزند.

اگر می خواهید دستگاه شیکر آزمایشگاهی را جا به جا کنید و یا آن که آن را تعمیر نمایید ابتدا دستگاه را خاموش کرده سپس سیم برق را از منبع تغذیه خود جدا کنید.

نظافت سطح دستگاه نیز باید به صورت منظم و با دقت انجام شود به این صورت که سعی کنید هفته ای یکبار سطوح داخلی و خارجی دستگاه را با آب و … تمیز نمایید.

به صورت منظم مدتی یکبار تمامی تجهیزات دستگاه شیکر آزمایشگاهی مانند اتصالات الکتریکی، سیستم کنترل و قسمت های دیگر دستگاه را باید کنترل و بررسی نمایید تا در صورت مشاهده هر گونه آسیب دیدگی، بتوانید به موقع رسیدگی های لازم را انجام داده و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض قطعات را انجام دهید.

در زمان تنظیمات و راه اندازی دستگاه شیکر آزمایشگاهی به نکات ایمنی زیر توجه کنید.

در صورتی که می خواهید دستگاه شیکر آزمایشگاهی خود را تنظیم و راه اندازی نمایید باید به یک سری نکات ایمنی مهم توجه داشته باشید تا از آسیب به دستگاه و افراد جلوگیری نمایید.

  • برای آن که از دستگاه استفاده کنید از کارکنان آزمایشگاه و افرادی که با چگونگی کار با دستگاه آشنا هستند، کمک بگیرید. سپس اطلاعات مفید خود را به سایر افراد جدید انتقال دهید.
  • افرادی که با شیکر آزمایشگاهی کار می کنند در هنگام فعالیت دستگاه باید از لباس مناسب، ماسک و دستکش های ایمنی استفاده نمایند.
  • در هنگام بروز حوادث مختلف مانند آتش سوزی، دستگاه را خاموش کرده و آن را بررسی نمایید.
  • در زمانی که برق قطع است، سیم برق را از منبع تغذیه جدا کنید.
  • زمانی که شیکر آزمایشگاهی مشغول کار است از مواد قابل اشتعال استفاده نکنید زیرا احتمال آتش سوزی و خطرات دیگر وجود دارد.
  • در هنگام فعالیت دستگاه مراقب باشید لباستان با قسمت چرخان لرزاننده مداری تماس نداشته باشد.
  • فلاسک ها را بیش از اندازه پر نکنید زیرا به درایو لرزاننده آسیب می زند.
  • قبل از شروع فعالیت دستگاه از جای گیری درست آن مطمئن شوید.
  • بعد از اتمام کار، دستگاه را خاموش کنید سپس سیم برق را از آن جدا نمایید.

همانطور که در این مقاله مشاهده کردید دستگاه شیکر آزمایشگاهی دارای انواع مختلفی است که هر کدام کاربرد های مختلفی دارند. برای استفاده صحیح از دستگاه نیز باید به نکات مهم درباره تنظیمات و راه اندازی دستگاه توجه کنید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می توانید با کارشناسان شرکت پویش شیمی رسام البرز تماس بگیرید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X