راه اندازی و نگهداری دستگاه بن ماری آزمایشگاهی

خانه    بلاگ      راه اندازی و نگهداری دستگاه بن ماری آزمایشگاهی

در یک آزمایشگاه تحقیقاتی، دارویی و … از تجهیزات و وسایل مختلفی باید استفاده شود. هر کدام از آن ها طبق اصولی، راه اندازی و نگه داری می شوند تا بدون آن که آسیبی ببینند در طولانی مدت، قابل استفاده باشند. به همین دلیل در ادامه این مقاله می خواهیم نکاتی را درباره راه اندازی و نگه داری دستگاه بن ماری آزمایشگاهی ذکر کنیم تا با پیاده سازی آن ها، بتوانید عملکرد خود را بالا ببرید.

دستگاه بن ماری آزمایشگاهی چیست؟

دستگاه بن ماری که در آزمایشگاه استفاده می شود که با نام حمام آزمایشگاهی یا حمام آب نیز شناخته می شود از جمله تجهیزات آزمایشگاهی است که برای انجام آزمایشات بیولوژی پزشکی، غیر فعال سازی، سرولوژی، اگلوتیناسیون، انکوباسیون صنعتی و دارو سازی و … در آزمایشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از استفاده از این وسیله کاربردی، نگه داری و حفظ خواص و ویژگی های نمونه ها در دما و مدت زمان مشخص شده می باشد.

دستگاه بن ماری آزمایشگاهی از چه اجزائی تشکیل شده است؟

بن ماری یا حمام آب آزمایشگاهی دارای یک محفظه در درون خود می باشد که معمولا توسط یک مایع که یا آب است و یا روغن، پر می شود. سایر اجزاء تشکیل دهنده این دستگاه عبارتند از موارد زیر:

  • بدنه ای خارجی از جنس استیل ضد زنگ و پوشیده شده از یک لایه رنگ الکترواستاتیک
  • مقاوم های الکتریکی که در ساخت دستگاه از هر دو مدل مقاوم بیرونی و مقاوم متغیر استفاده می شود.
  • کلیدهایی که وظیفه کنترل کردن عملکرد دستگاه بر روی بدنه حمام آب را دارند.
  • درپوش های فولادی ضد زنگ
  • دارای محدوده تنظیم دما برای کنترل کردن دمای محفظه دستگاه
  • مجهز به ترموستات

هر دستگاه بن ماری آزمایشگاهی دارای مجموعه ای تجهیزاتی است که در بالا نام بردیم.

برای راه اندازی دستگاه بن ماری آزمایشگاهی چه باید کرد؟

در صورتی که دستگاه بن ماری مورد نیازتان را از شرکت پویش شیمی رسام البرز خریداری کرده اید و حالا می خواهید آن را راه اندازی کنید باید به نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم توجه داشته باشید.

 

  • برای آن که بتوانید دستگاه خود را راه اندازی کنید ابتدا باید آن را در کنار پریز برق قرار بدهید. البته لازم است برای حفظ ایمنی، پریز به سیم زمین یا ارت مجهز باشد. علاوه بر این ولتاژ مورد استفاده در این دستگاه به طور معمول V120 با فرکانس HZ60 و یا V230 با فرکانس HZ60 می باشد.

 

  • قبل از آن که دستگاه را راه اندازی کنید به منظور نگه داری از حمام آب، به تراز و مقاوم بودن سطح توجه فرمایید.

 

  • توجه داشته باشید دستگاه بن ماری آزمایشگاهی نباید در برابر جریان شدید هوا قرار بگیرد زیرا حمام آب اگر در برابر هوای کولر و یا پنجره قرار داشته باشد به خوبی نمی تواند کار خود را انجام دهد.

 

  • قبل از آن که دستگاه را قرار دهید از داشتن فضای کافی برای آن و سایر تجهیزات و نمونه ها مطمئن شوید.

 

  • به منظور استفاده راحت از دستگاه نیاز به یک سینک دارید تا آب مورد نیاز دستگاه را تامین کرده و در صورت نیاز آن را تخلیه نمایید.

 

7 نکته مهم برای استفاده از بن ماری آزمایشگاهی

قبل از آن که از دستگاه بن ماری آزمایشگاهی بخواهید استفاده نمایید باید از تمیز بودن دستگاه و سایر تجهیزاتش مطمئن شوید. در ادامه به 7 نکته زیر توجه فرمایید.

1- برای آن که دمای دستگاه را ثابت کنید باید محفظه داخل حمام آب را از روغن و یا آب پر کنید. البته توجه داشته باشید سطح آب یا روغن باید حدود 4 تا 5 سانتی متر از لبه محفظه فاصله داشته باشد.

2- تمامی لوازم و تجهیزات جانبی و لازم دستگاه مانند همزن و دماسنج را نصب کنید.

3- اگر محفظه دستگاه را می خواهید با آب پر کنید، از تمیز بودن آن مطمئن شوید. در برخی اوقات سازندگان پیشنهاد می کنند برای آن که از رشد جلبک و قارچ جلوگیری شود موادی به آب اضافه شود.

4- بعد از طی کردن مراحل بالا، کلید اصلی دستگاه یعنی N1 را فشار داده و دستگاه را روشن کنید. برخی از دستگاه های بن ماری اینگونه اند که بلافاصله بعد از روشن شدن دستگاه، همه کلید های ضروری آن روشن خواهند شد.

5- با فشار دادن کلید N2 دمای مورد نظر را بر روی دستگاه تنظیم نمایید.

6- کنترل دما را در دستگاه هایی که دارای این قابلیت هستند، فعال کنید زیرا این آپشن ی تواند در صورتی که دما از حد مجاز بالا برود جریان برق را قطع نماید.

7- توجه داشته باشید در دستگاه بن ماری یا حمام آب از مواد سفید کننده، اسید و نمک با غلظت بالا، مایعاتی با محتوای کلر، آب دیونیزه شده، اسید با غلظت ضعیف، سالین ضعیف مانند کلرید کلسیم و کلر سدیم و … استفاده نکنید.

برای نگه داری از دستگاه بن ماری به این 6 نکته مهم توجه کنید.

برای آن که از دستگاه بن ماری خود تا مدت ها استفاده کنید بدون آن که آسیبی به آن وارد شود حتما باید به یک سری نکات که در ادامه ذکر می کنیم، توجه داشته باشید.

1- برای آن که دستگاه خود را تمیز کرده و از آن نگه داری نمایید لازم است ابتدا دستگاه را از پریز برق بکشید و برای آن که از سوختگی و حوادث دیگر جلوگیری نمایید، تا سرد شدن دستگاه صبر کنید.

2- مایعی که در محفظه دستگاه وجود دارد و مورد استفاده قرار گرفته است را خالی کنید. اگر آن مایع آب است، آن را درون فاضلاب و اگر روغن است آن را درون محفظه مناسبی تخلیه کنید.

3- صفحه مشبک که در زیر تانک قرار دارد را جدا کرده و بیرون آورید. این صفحه وظیفه پخش گرما را برعهده دارد.

4- محفظه داخلی حمام آب را با کمک یک شوینده ملایم و یک اسفنج معمولی تمیز کنید. در صورتی که خوردگی وجود دارد از تمیز کننده هایی که مناسب استیل است استفاده کنید. در صورتی که زنگ زدگی وجود دارد برای پاک کردن محفظه از اسکاچ استفاده نکنید چون باعث خوردگی می شود.

5- لوله مویینگی دما که در زیر محفظه و تانک حمام قرار دارد را هرگز خم نکنید.

6- برای پاک کردن قسمت های خارجی و داخلی دستگاه بن ماری از آب خالص استفاده نمایید.

با توجه کردن به این 6 نکته مهم می توانید از دستگاه بن ماری خود به خوبی نگه داری نمایید.

شرکت پویش شیمی رسام البرز با ارائه بهترین دستگاه های بن ماری آزمایشگاهی در انجام دقیق و صحیح آزمایشات به شما عزیزان کمک می کند. در صورتی که به نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم توجه فرمایید مشکلی بابت راه اندازی و نگه داری از دستگاه خود نخواهید داشت. البته در صورت لزوم می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی شوید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

0
X